0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Väntad avgång, oväntad stor förlust för TEPCO redan. Uppröjningen efter kärnkraftskatastrofen har ju knappt startat utan är fortfarande i ett akut läge för att ta kontroll över härdsmältorna.Ordförande för TEPCO avgår nu eller tvingas avgå.http://www.expressen.se/nyheter/1.2442408/karnkraftschefen-avgar-efter-katastrofen15,3 miljarder dollar i förlust redan.. Konkurs närmar sig sannolikt i rekordfart och då står samhälle och skattebetalare som betalare av notan, konekvenser och ansvar.Så länge det går med vinst är det enskilda ägare som delar på vinsten som vanligt.Det blir nog ganska tydligt att viss viktig infrastruktur skall ägas av oss alla via statligt ägande i olika konstellationer där ägarna delar både på vinster och förluster.
Finns inga försäkringsbolag som kan täcka ett helt kärnkraftverk och omgivningspåverkan.Där måste staten gå in. Hände det nåt i Tyskland skulle Sverige bli inblandat, och onödigt mycket genom Vattenfalls ägande.Man räknar nu med en olycka per 16000 reaktorår iirc. Det får läggas in i produktionens totalkostnader. Och medför inte nödvändigtvis att kärnkraftsel blir mycket dyrare än den redan är.Tjernobyl var visst statligt ägt. Det hjälpte inte alls. Allt beror väl på hur mycket förtroende man har för 'staten'.Annars fortgår arbetet utan några större incidenter. IAEA kommer med rapporter en gång i veckan, kanske kommer en idag. http://www.iaea.org/newscenter/news/tsunamiupdate01.htmlMan redogör också för mätningar i omgivningen, och där är det bara närområdet som är drabbat.Aktiviteten i havet sjunker som förväntat snabbt.Rickard får kanske utveckla sin ofärdiga tankegång om hur vi förstör vår planet för kommande generationer genom kärnkraft.Det är väl bara alltför uppenbart att skogsskövling, utrotning av arter och klimatförändringar är de stora problemen?
Kommer kometen, vet vi det i årtionden i förväg och har mycket gott om tid att stänga alla kärnkraftverk om vi så önskar.Så jag tror du får komma med nått nytt "bevis"
Citat från: svenske kocken skrivet 20 maj 2011, 19:27:27Kommer kometen, vet vi det i årtionden i förväg och har mycket gott om tid att stänga alla kärnkraftverk om vi så önskar.Så jag tror du får komma med nått nytt "bevis"Fel, det behöver bara vara en komet som bedöms smita förbi, som plötsligt delar sig/expolderar, så hinner vi inte reagera.Det GÅR inte förbereda sig för alla eventualiteter, det är helt lönlöst att ens argumentera mot detta.Så länge vi bygger ut/driver kärnkraft så är det på chans, punkt slut.Håller man inte med om det så har man fel, om detta råder inga tvivel.Terrorister skulle kunna bomba sönder 10 kärnkraftverk inom en månad om de ville.Det finns tiotals exempel som jag som lekman kan komma på som skulle kunna orsaka härdsmältor.Skulle jag läsa på lite mer skulle jag säkert kunna komma upp i hundratals.
Citat från: Rickard skrivet 20 maj 2011, 19:34:15Citat från: svenske kocken skrivet 20 maj 2011, 19:27:27Kommer kometen, vet vi det i årtionden i förväg och har mycket gott om tid att stänga alla kärnkraftverk om vi så önskar.Så jag tror du får komma med nått nytt "bevis"
Citat från: svenske kocken skrivet 20 maj 2011, 19:27:27Kommer kometen, vet vi det i årtionden i förväg och har mycket gott om tid att stänga alla kärnkraftverk om vi så önskar.Så jag tror du får komma med nått nytt "bevis"
Med detta inlägg anser jag mig ha bevisat detta.