0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej o lycka tillbättre nu men som raffen säger vid - grader så brukar det hända saker ang ljud fenomenom du kunde separera plattan från grunden skulle det bli bättre om det inte är ljudet via krypgrunden som är orsak ellerplattan mot grunden + krypgrund+om du har lockpanel (frågan är luftburet eller vibbrationer )du kan inte lägga in en bild på placering?mvh
japp lockpanel kan vara en bidragande orsak så om du sätter huvedet bakom ytter delen så blir det högt så hur långt är avståndet mellan hus och vägg ?hörs det i hela huset eller bara på vissa ställen ?och jag antar att ute delen lutar från kompresson och lite bakåtmen var inte eran platta fast med grunden ?mvh
Om rören som går in till innerdelen ligger mot fasaden i hålet i den skarpa böjen så kan det ha gnagt sönder isoleringen och det "rena" kopparröret ligger mot fasaden och kan då föra med sig ett märkligt stomljud.
Jag har visserligen en Toshiba men samma problem. Till nästa vinter skall min nu vägghängda utedel stå så här:"Markstativet" skall vara lättbetongblock. Ca 15 - 20 cm högt. Under skall finnas en väl dränerad "brunn" med singel. Den går ner till den vanliga dräneringen kring huset. Omkring brunnen, i marknivå, markisoleringsskivor för att hålla tjälen ute. Även en tunn skiva mot grunden för att inte riskera få isblock mot denna. I singelbädden en 2m värmekabel som är kopplad till en timer. Det kanske behövs 10 tim inkoppling /dygn. Det ger 200 W x30 = 6000 Wh per månad, alltså ca 6 kr /mån. Det kan det vara värt att slippa isen.Har jag tänkt fel någonstans? Jag längtar redan till att gå i ide nästa vinter
Om du vill ha en bra lösning på kondensvattnet så borde du känna till "Raffens" s.k patenterade lösning ( kanske patent på riktigt ? ) Jag tror nog att han läser detta småningom här och tipsar dej då . I synnerhet när du nu då har en Toshiba pump som s.a.s är det bästa som finns !