Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FD-25VABH resonansljud inomhus  (läst 22704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #15 skrivet: 18 september 2011, 08:22:19 »
Man bör lägga mellan några brickor på kompressorsidan för att kompensera för detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2011, 16:11:18 »
Jag känner många L/L-pumpägare, men har hittills inte träffat på någon som inte fått störande vibrationer om pumpen har monterats med konsoler på vägg. Jag undrar varför någon överhuvudtaget beställer eller monterar på detta sättet. Lika bra att först som sist gjuta en cementplatta att ställa pumpen på och då också se till att ett avlopp för kondensvatten gjuts in i plattan samt att ett avloppsrör med en extra värmekabel dras från pumptråget ner i avloppet. Alla brukar ju också få problem med isbildning under pumpen och att låta kondensvattnet rinna rakt ner i närheten av husgrunden är inte heller någon höjdare.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2011, 20:42:28 »
Jag känner många L/L-pumpägare, men har hittills inte träffat på någon som inte fått störande vibrationer om pumpen har monterats med konsoler på vägg. Jag undrar varför någon överhuvudtaget beställer eller monterar på detta sättet. Lika bra att först som sist gjuta en cementplatta att ställa pumpen på och då också se till att ett avlopp för kondensvatten gjuts in i plattan samt att ett avloppsrör med en extra värmekabel dras från pumptråget ner i avloppet. Alla brukar ju också få problem med isbildning under pumpen och att låta kondensvattnet rinna rakt ner i närheten av husgrunden är inte heller någon höjdare.
Jag har våran Pana monterad på trävägg och väggkonsoler med dom medföljande gummidämparna och har inga problem alls med det montaget. Är det helt tyst i huset och jag sitter på skithuset där pumpen sitter rakt utanför under fönstret kan jag höra hur den varvar upp när det är riktigt kallt men i övriga huset hörs den inte.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #18 skrivet: 24 oktober 2011, 21:28:03 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #19 skrivet: 24 oktober 2011, 22:24:43 »
Det kan nog ingen människa veta.
De ser i alla fall inte ut exakt som de jag säljer, om nu bilden visar exakt det som de levererar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2011, 23:08:53 »
Jag har våran Pana monterad på trävägg och väggkonsoler med dom medföljande gummidämparna och har inga problem alls med det montaget. Är det helt tyst i huset och jag sitter på skithuset där pumpen sitter rakt utanför under fönstret kan jag höra hur den varvar upp när det är riktigt kallt men i övriga huset hörs den inte.
Scrollkompressor i många Panasonic, scroll går mycket vibbrationsfritt.
Tycker ME FD utedelar hör till de tystaste ljudmässigt annars. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #21 skrivet: 25 oktober 2011, 05:22:15 »
Scrollkompressor i många Panasonic, scroll går mycket vibbrationsfritt.
Tycker ME FD utedelar hör till de tystaste ljudmässigt annars.

ME FD är de värmepumpar jag säljer klart flest vibrationsdämpare till, så vitt jag kan bedöma.
Förmodligen är dom tysta när man står ute bredvid dem, men har ett lågfrekvent buller som fortplantar sig i väggen och blir störande på insidan.
Har aldrig lyssnat på någon själv, men märker ju att det ofta är kunder med just dessa maskiner som behöver mjukare kuddar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #22 skrivet: 25 oktober 2011, 12:08:11 »
Är de här identiska?
http://www.jula.se/vibrationsdampare-4-pack-416083

De är inte identiska men kan ju vara bra iaf.
Och det är ju omöjligt att se hur mjuka dämparna är på en bild, du får åka till Jula och känna på dem helt enkelt :-)

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #23 skrivet: 27 oktober 2011, 21:25:50 »
De är inte identiska men kan ju vara bra iaf.
Och det är ju omöjligt att se hur mjuka dämparna är på en bild, du får åka till Jula och känna på dem helt enkelt :-)

//snuppesno

Bytte till Jula dämparna igår och resonansljudet minskade kraftigt.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #24 skrivet: 27 oktober 2011, 21:45:12 »
Bytte till Jula dämparna igår och resonansljudet minskade kraftigt.
Kul att det funkade bra för dig  Thumbsup
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2011, 10:00:27 »
Kul att det funkade bra för dig  Thumbsup
Trots den gjutna plattan hade vi faktiskt lite resonansljud kvar som minskade alltså ytterligare med de här Jula-dämparna, nu tycker jag att det är helt okej. Det jag tycker är konstigt är att resonansen inte helt försvann iom plattan, förmodligen då pga att plattan är gjuten mot grundmuren, kanske för att vi har krypgrund också... Slangarna mellan ute och innedelarna är ju klädda i isolering så de kommer inte direkt åt husväggen, men resonansen kanske fortplantas via rören ändå... Vet inte riktigt men nu är jag nöjd iaf.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #26 skrivet: 28 oktober 2011, 11:47:27 »
Du får väl vänta lite kanske och se hur det funkar/låter när det blir minst ca 15-20 minusgrader ute hur det blir med ev resonansljud och hur de här Julas gummidämpare fungerar då när de har hårdnat till ordentligt. Hade nog satsat på Rickards vibbrationsdämpare istället förstås men det går ju alltid att byta igen när som helst om det skulle behövas. Jag har köpt några uppsättningar dylika av honom och de fungerar helt ypperligt alltså, jag har inte satt upp några på mina egna pumpar eftersom det har inte behövts, men väl hos några vänner som hade stora bekymmer, en Sanyo och en IVT-pump, och båda blev helnöjda efteråt. Du får väl återkomma med en rapport längre fram i vinter hur det hela funkar då. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad swap1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #27 skrivet: 29 oktober 2011, 09:18:53 »
hej o lycka till

Trots den gjutna plattan hade vi faktiskt lite resonansljud kvar som minskade alltså ytterligare med de här Jula-dämparna, nu tycker jag att det är helt okej. Det jag tycker är konstigt är att resonansen inte helt försvann iom plattan, förmodligen då pga att plattan är gjuten mot grundmuren, kanske för att vi har krypgrund också... Slangarna mellan ute och innedelarna är ju klädda i isolering så de kommer inte direkt åt husväggen, men resonansen kanske fortplantas via rören ändå... Vet inte riktigt men nu är jag nöjd iaf.
bättre nu men som raffen säger
vid - grader så brukar det hända saker ang ljud fenomen

om du kunde separera plattan från grunden skulle det bli bättre
om det inte är ljudet via krypgrunden som är orsak eller
plattan mot grunden + krypgrund+om du har lockpanel
 (frÃ¥gan är luftburet eller vibbrationer )
du kan inte lägga in en bild på placering?

mvh

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #28 skrivet: 29 oktober 2011, 11:19:32 »
Just Mitsubishi Electric är de värmepumpar jag säljer flest vibrationsdämpare till.
Värmepumparna som sådana tillhör nog de bästa, men vibrationerna är så vitt jag kan förstå lite mer påtagliga än vad de är på andra fabrikat.

Med extra mjuka vibrationsdämpare kan man med lite tur helt slippa oljuden, men vill man vara helt säker skall man montera dem på markstativ.

Finns dämpkuddar som är fjäderupphängda som är gjorda för värmepumpar. Ahlsell har dem på kylavdelningen.
Två olika hårdhetsgrader följer, den hårda under kompressorsidan. Ingen påverkan av låg utetemp.
Jag ska byta mina och testa för mina blir för hårda vid -10 och kallare.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #29 skrivet: 29 oktober 2011, 18:48:05 »
Jag gjorde brickor som var 5mm högre,och la under å de vart lite lutning åt vänster när jag satt dom mjuka dämparna från energibutiken.De vart mycket bättre med dom dämparna än plast skiten som dom satt från instalationen.Min fd 35 skapade ett rejält störande resonans ljud i huset när de var kallt förra vintern ..

/Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!