0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Jawen skrivet 18 mars 2011, 21:49:44Men ett hus som är knäpptyst innomhus som mitt, känns helt fantastiskt bara där.mvh JawenHar svårt att tro att huset är knäpptyst inomhus under uppvärmningssäsongen om man har en ll/vp, även om det är en Toshiba.
Men ett hus som är knäpptyst innomhus som mitt, känns helt fantastiskt bara där.mvh Jawen
Nej detta med FLVP är ingen höjdare, tycker vi hade bra vent i vårt 70-tals hus med självdrag, men garanterat för liten luftväxling, men bra luftfuktighet inne och "bra luft".Så tycker detta hus känns överventilerat, helst vid många minusgrader.Så vad ska man göra? Om jag tar ut Niben? Hur ska jag då ventilera huset? Lite to late att göra nåt annat, ev mindre FLVP med luftvattenpump.. Men mycket bökOch vad säger kommunen? Om man byter uppvärmningssystem..ska prata med hustillverkaren och Nibe om förslag..
Vid många minusgrader stänger man tillluftsventilerna, svårare än så är det inte. Niben får den luft den behöver iallafall. Dessutom går det väl att vinkla intagen så att draget vinklas bort, det har vi gjort här och har ett underbar inomhusklimat även när det är -15 grader ute.
jo den kommer in genom skorstenen till kaminen så det röker in när man skall elda
Var här killar från kylfirma som kollade över pumpen och ställde in ventflöde i frånluftsdon, samt ställde pumpen på 65% i frånluft, men inte direkt skönt vid -10, drar svinkallt..! Sänkte vent till 50% och ströp igen tilluftsventilerna, känns ganska onödigt att dra in kalluft i massor vid -10-15, samt att går ej mer tillsats, snarare mindre när man stryper vent..och mycket bättre komfort...
Nej detta med FLVP är ingen höjdare, tycker vi hade bra vent i vårt 70-tals hus med självdrag, men garanterat för liten luftväxling, men bra luftfuktighet inne och "bra luft".Så tycker detta hus känns överventilerat, helst vid många minusgrader.Så vad ska man göra? Om jag tar ut Niben? Hur ska jag då ventilera huset? Lite to late att göra nåt annat, ev mindre FLVP med luftvattenpump.. Men mycket bök
Hehe, kanske dags att ändra infon längst ned på alla dina inlägg då? Det står ju skrivet "Satte in en L/L pump Toshiba RAS:10:a 2008-08, nuvarande förbrukning ca 23.000 kwh."