0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: smurfen72 skrivet 26 mars 2011, 21:31:09Stänger man av vent med flvp finns det ingen varm frånluft som kan användas till kompressorn så då blir det till att värma med elpatron.Jo självklart blir det så, men apan verkar ju inte ha något värmebehov alls under dagtid. Måste väl vara smidigare att schemalägga att ventilationen går ner till minimum på dagtid istället för att manuellt hålla på att slå av och på frånluftsvärmepumpen som apan verkar göra?
Stänger man av vent med flvp finns det ingen varm frånluft som kan användas till kompressorn så då blir det till att värma med elpatron.
Citat från: pjoffen skrivet 26 mars 2011, 21:35:02Citat från: smurfen72 skrivet 26 mars 2011, 21:31:09Stänger man av vent med flvp finns det ingen varm frånluft som kan användas till kompressorn så då blir det till att värma med elpatron.Jo självklart blir det så, men apan verkar ju inte ha något värmebehov alls under dagtid. Måste väl vara smidigare att schemalägga att ventilationen går ner till minimum på dagtid istället för att manuellt hålla på att slå av och på frånluftsvärmepumpen som apan verkar göra?Visst är det Thumbsup om man nu ska slå av och på men jag tycker det låter som det behövs vent 25 grader inne är inte kul.Men antar att det är solen som håller huset varmt nu men det kommer andra tider och schemat tar inte hänsyn till utetempen eller solen.
jag vet inte hur det fungerar. men borde det inte vara bättre att ventilera mer under dagen. om det blir för varmt inne.pumpen måste väl ändå styra hur mycket den ska värma.värme i betongplatta är grymt trögt. att hålla på att stänga va vissa tider . är väl ingen lösning.jag får det att fungera bäst om jag har en jämn temperatur i plattan hela tiden. sen har jag radiatorer som sköter komfort värmen.men har man bara golvvärme är det svårare.allra hellst när utomhus temperaturen pendlar ganska mycket under dygnet.
värme i betongplatta är grymt trögt. att hålla på att stänga va vissa tider . är väl ingen lösning.jag får det att fungera bäst om jag har en jämn temperatur i plattan hela tiden. sen har jag radiatorer som sköter komfort värmen.men har man bara golvvärme är det svårare.allra hellst när utomhus temperaturen pendlar ganska mycket under dygnet.
Citat från: kullabacken skrivet 26 mars 2011, 21:47:43värme i betongplatta är grymt trögt. att hålla på att stänga va vissa tider . är väl ingen lösning.jag får det att fungera bäst om jag har en jämn temperatur i plattan hela tiden. sen har jag radiatorer som sköter komfort värmen.men har man bara golvvärme är det svårare.allra hellst när utomhus temperaturen pendlar ganska mycket under dygnet.Ja det där tänkte jag också på när jag läste att apan stängde av sin pump. Är det inte risk att elpatronen triggas i onödan om man stänger av helt och plattan börjar kallna, och sedan slår man på pumpen igen.
Citat från: pjoffen skrivet 26 mars 2011, 21:54:11Citat från: kullabacken skrivet 26 mars 2011, 21:47:43värme i betongplatta är grymt trögt. att hålla på att stänga va vissa tider . är väl ingen lösning.jag får det att fungera bäst om jag har en jämn temperatur i plattan hela tiden. sen har jag radiatorer som sköter komfort värmen.men har man bara golvvärme är det svårare.allra hellst när utomhus temperaturen pendlar ganska mycket under dygnet.Ja det där tänkte jag också på när jag läste att apan stängde av sin pump. Är det inte risk att elpatronen triggas i onödan om man stänger av helt och plattan börjar kallna, och sedan slår man på pumpen igen. jo antagligen sen när plattan har blivit varm å skön då är det dags för en ny dag och värmen stängs av. och plattan hinner lagom bli sval till han sätter på den igen. samma sak igen en ond cirkel.
Kurvan är rätt..! Men totalt onödigt att endast vent skall gå dagtid och dra ut värmen.! För kompressorn gör inget jobb dagtid, slog igån Niben igårkväll, 23gr inne och skulle bli mot -10 i natt.Gradminuterna faller, 4gr under framledningen i morse, men kompressorn går endast på 65Hz, och beräknad 120Hz, Varför.??Vill Inte veta kostnad eller komfort om vi skulle bott här här gågna vintern med -25-30gr i 3 månader, när det drar kallt i -10, känner ärligt inte av luftkvaliteten om pumpen går eller ej, endast den negativa effekten med kallraset.Funkar nog bäst om jag har HH-el på 10000kwh eller mer som värmer huset och ger FLVP varmare luft, men då behöver vi ingen värme alls i huset.Ja totalt onödigt att fläkten skall dra ut värmen dagtid, sen ingen hemma heller..!, CP är även avslagen, och plattan lika varm på morgonen som på kvällen./A
Självklart..! Men inte trodde jag att det skulle bli korsdrag i huset.! Ändå sänkt vent på den och puttat igen tilluftsventilerna..Aka skit samma..löser det..