0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
med innegivare längst bort i huset
Returvattentemperaturen är efter ca 2 timmar med fullt tillskott dryga 29 grader. Normalt?
Om man sänker fläkthastigheten blir ju huset för dåligt ventilerat och då kommer frågan hur hälsan påverkas. Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av?
Vi har sedan 1985 med mycket gott resultat parktiserat årstidsanpassad ventilation och noggrann temperaturhållning via väl fungerande värmesystem för att skapa bra inomhusklimat och styra den relativa fuktigheten kring 40-60 % RH året runt. Med årstidsanpassad ventilation menar vi att luftomsättningen inomhus varieras efter utomhustemperaturen. Sommartid när det är varmt utomhus anser vi att luftomsättningarna bör vara betydligt högre än vintertid då den kalla och vattenfattiga uteluften medför ohälsosam låg relativ fuktighet inomhus och höga uppvärmningskostnader om luftomsättningarna är onaturligt höga
Läser man forskningsrapporter angående relativ fuktighet inomhus och dess inverkan på människan och de enkätundersökningar i bl a ovannämnda rapporter, hur människan upplever inomhusklimatet kan man enligt vår mening inte komma till annan uppfattning än att vintertid bör luftomsättningarna inomhus vara betydligt lägre än sommartid. Mekaniskt ventilerade byggnader ventileras i allmänhet tvärt om. Vintertid ökas luftomsättningen beroende på att till det fläktdrivna luftflödet adderas den termiska luftomsättningen p g a den stora temperaturskillnaden ute och inne, s k "ofrivillig ventilation".
Walter, en fråga: Gäller procentvärdena för de olika fläktlägena inte varvtalet hos fläkten? Jag har inte kollat detta, men misstänker det. I så fall är det inte så enkelt att veta vilket flöde man har. Man måste titta i fläktkurvan och veta vilket tryckfall man har i sitt fläktsystem vid olika flöden.
Nu hittar jag inte injusteringsprotokollet, men mitt hus är på 185 m2 så flödet borde väl vara ca 220 m3/h enl byggreglerna