Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 310P, problem med låg rumstemperatur
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 310P, problem med låg rumstemperatur (läst 3943 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Addie
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Addie
«
skrivet:
02 mars 2011, 09:30:47 »
Citera
Hej,
Vi är nyinflyttade (första vintern) i ett radhus med en Nibe 310p Fighter från 2002. Jag har aldrig tidigare bott i hus och har ingen som helst erfarenhet av värmepumpar.
Radhuset ligger i nacka utanför stockholm, är byggt 1985 och på 117kvm fördelat på två våningar, vi är två vuxna och två små barn. Jag vet inte riktigt vad vi har för värmesystem. Det finns inga synliga element (radiatorer?) och ingen golvvärme. Däremot finns det rektangulära "hål" med galler(?) i väggar, tak och golv. Jag antar att de har nånting med saken att göra.
Vi har under hela vintern haft en rumstemperatur på ca 19 grader, vilket varit lite svalt men känts helt ok. För ett par tre dagar sen sjönk den dock till 16,5-17 grader, utan att vi rört några inställningar, vilket är på tok för kallt.
Min fråga är hur jag kan få upp rumstemperaturen till 19 grader igen, eller ännu hellre 20-21 grader? Även hur detta kommer sig, har någonting gått sönder?
Jag har försökt justera med finjusteringen och innegivaren utan att rumstemperaturen rört på sig alls. Jag har försökt läsa på men förstår inte riktigt hur inställningarna fungerar och deras relation till varandra, t.ex innegivaren kontra inställningarna på själva värmepumpen.
Tidigare i vinter, då vi hade 19 grader inomhus, har det varit bra mycket kallare än det är nu, vilket får mig att tro att denna förändring inte har med utetemperaturen att göra. Men som sagt, jag vet inte riktigt vad som påverkar vad.
Värmepumpen rapporterar följande värden just nu:
01, 50
02, 13
03, -06
04, 02
05, 01
06, 10
07, 02
08, 50
09, --
10, 34
11, 03
12, 50
13, 00
14, 01
15, 17
16, 19
17-21, 00
Något som ser helgalet ut?
En sak jag reagerat på är att den beräknade framledningstemperaturen (10) är 34 men den faktiska (02) bara 13. Det kan väl inte vara riktigt?
Jag provade att manuellt ändra shunten och då kunde jag ställa framledningstemperaturen så att den stämde med den beräknade. Jag körde så i ca 12 timmar men inget hände med rumstemperaturen. När jag ställde tillbaka shunten i autoläge sjönk framledningstemperaturen illa kvickt ner till 13-14 igen.
En annan sak som slog mig var att innegivarens börvärde stämde lite för bra överens med min rumstemperatur (2 på innegivarens "ratt" och 17 grader på kanal 15). Jag ökade den till 4 som motsvarar 20 grader. Inget hände med rumstemperaturen men panntemperaturen ökade ganska raskt till 60-61 grader och displayen slocknade till slut. Då blev jag lite nervös och ställde tillbaka innegivaren till 2 igen.
Nu ser jag att innegivarens ärvärde (16) visar 19, igår visade den 17. 19 grader stämmer inte med min lösa termometer som visar 17 grader.
Tror ni att detta är nånting jag kan få ordning på själv eller måste jag kontakta service?
Väldigt tacksam för hjälp.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30450
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Nibe 310P, problem med låg rumstemperatur
«
Svar #1 skrivet:
02 mars 2011, 12:20:44 »
Citera
Du måste ta reda på hur luften värms.
Jag misstänker att du har en luftvärmare någonstans kopplad till din 310.
Men shunten verkar sönder, frågan är också om cirkulationen funkar?
Kompressorn i din VP verkar dock funka som den ska.
Jag tror du nog får ta hem service, men ledtråden är att kolla shunt, cirkpump och luftvärmare.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #2 skrivet:
02 mars 2011, 14:46:44 »
Citera
Fick du ingen genomgång vid tex besiktning? Där även säljaren brukar närvara.
Annars skulle jag ringa till förra ägarna och lyssna läget..
/A
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Addie
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Addie
«
Svar #3 skrivet:
02 mars 2011, 15:57:58 »
Citera
@Carl N
Jag kollade cirkulationspumpen och den går.
Jag pratade med vårat serviceombud och det är tydligen de som installerat systemet i vårat hus och han kunde berätta för mig att vi har en luftvärmare kopplad till 310:an och att den står bredvid...
Han trodde också att det var shunten som gått sönder. Nu har jag dragit upp den ordentligt och på ett par timmar har rumstemperaturen stigit med 1,5 grad, äntligen händer nåt. Kör så tills han kommer och tittar.
@Apan
Det enda säljaren berättade om var skötselrutinerna och jag var alldeles för okunnig/ignorant/snurrig för att ställa frågor. Nu vet jag bättre.
Tack för svaren!
Loggat
R Göran
Expert på värmepump
Stad/land: Mariefred
Antal inlägg: 208
Karma +0/-1
R Göran
«
Svar #4 skrivet:
03 mars 2011, 00:25:45 »
Citera
Om kanal 2 var 13 grader konstant oberoende av utetmperaturen, så verkar shunten stå still. Eftersom cirkulationspumpen fungerar enligt uppgift så finns det inte så många fler felkällor då kompressordata verkar helt ok. Möjligen att någon givare kan vara ute och seglar.
Att displayen lägger av vid 60 grader är helt normalt. Det är uppenbarligen någon slags skyddsmekanism i apparaten.
Loggat
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.
svmh906
Expert på värmepump
Antal inlägg: 660
Karma +0/-0
svmh906
«
Svar #5 skrivet:
07 mars 2012, 14:35:35 »
Citera
Hur gick det med det här? Jag misstänker problem med våran shunt också.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1481
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
rocas
Leisti
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info