0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det för fel på din CZ?Ska du köra LVVP:n mot en 500 liters tank så finns ju Airwell, som går utmärkt att docka mot en ack.Jag tror det går bra att ta till en rejäl storlek, typ 12 kW.
Med en 500liters tank kan man kräma på med en 14kW pump om man vill utan att det blir överdimensionerat(brukar förorda 35liter/kW som värmepumpen kan leverera)satt och funderade på hur man skulle koppla in både CZ och L/V VP på tanken och i framtiden kanske vattenmantlad kamin eller solfångareoch ut till huset kan det i såfall vara lämpligt med shuntstyrning Med tanke på husets storlek och ålder samt isolerings graden så tror att jag skulle förorda en Nibe 2025-14 i detta fallet.den ger vid -7°C ute endast 10kW så om tempen faller till -15° ger den kanske inte mer än 7kWAlternativt Bosch/IVT 14kw eller Thermia Atria 12
Jag har svå att att förstå varför man funderar på ack tank när det finns moderna inverterpumpar,,,,,, det är det mest effektiva som finns, själv ligger vi på COP 3 och vi har inte snålat
Har du seperat vv-beredare så kommer Altherman att funka ypperligt. Det finns inget som säger att du behöver ha vv-beredare, den går utmärkt att köra utan den.
Jag har motsträvigt försökt hålla mig undan LVVP när jag tittat på uppvärmningsalternativ till mitt gamla hus.Nu har jag tvingats stryka såväl FLVP som mark/berg. OM jag nu tvingas falla till föga vill jag verkligen att det blir rätt.Snälla, hjälp mig vilken håll jag skall blicka åt.NV-Skåne120m2 boytaYtterligare drygt 65m2 källareHur skall jag nu tänka? En modern superduperVP som går ner till -25grader och lätt och ledigt bereder 55 grader framledningstemp eller en enkel maskin med fast kondensering mot tanken och rumsreglering mot shunt efter tanken?Att det inte nödvändigtvis är så klokt att överdimensionera en BVP har jag förstått. Hur är det med LVVPar mot tank?/David
Hej Blaser.Husets ursprungliga panna från 1973 åkte ut i December när ja bytte till en FLVP. Den senare kämpar hårt, men lever inte upp till förväntningarna. Det är alltså en FLVP, jag i dagsläget skall ersätta. Iom den från självdragventilation ökade luftomsättningen lett till att huset kräver ännu mer effekt än tidigare är nettot sedan i december katastrofalt. Detta kommer rimligen inte att kunna tas igen under den varmare delen av året då vinsten börjar synas strax innan husets värmebehov helt avtar. OM jag skulle behålle min superduperpump skulle jag behöva spetsa med något sjusärdeles effektivt när temperaturen är från 0 ner till DUT och vid DUT skulle jag vilja se ett tillskott på minst 4kW (behovet är 10,5kW vid -20 och 7kw vid -10.