0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du måste ta hänsyn till fasvinkeln när du talar om effekten på kompressorer. Mätare på Claes Ohlson mäter den skenbara effekten, dvs tar inte hänsyn till Cos-fi vilket kan bli grymt missvisande.
Kollade min egen Ecoair 105 idag.....Under Februari har den gått 500h och dragit 800kWh, dvs 1.6kW. Den har levererat 3.8kW. Kör flytande med lågt flöde (delta 5- 6 ºC) och mot snål panntemp (ofta under 40 ºC under februari). Dessutom skolkade den nog drygt 100h då det var kallare än -15.
Citat från: larryd skrivet 28 februari 2011, 22:49:06Kollade min egen Ecoair 105 idag.....Under Februari har den gått 500h och dragit 800kWh, dvs 1.6kW. Den har levererat 3.8kW. Kör flytande med lågt flöde (delta 5- 6 ºC) och mot snål panntemp (ofta under 40 ºC under februari). Dessutom skolkade den nog drygt 100h då det var kallare än -15.larryd! Hur loggar du din Ecoair? Ser att du tydligen inte har Ecologic ell. annan styr än Ecoairs inbyggda. Har du timmätare och/eller elmätare på pumpen eftersom du vet så exakt hur länge den gått/förbrukat?M.v.h. Nickmac
Citat från: Nickmac skrivet 04 mars 2011, 13:53:09Citat från: larryd skrivet 28 februari 2011, 22:49:06Kollade min egen Ecoair 105 idag.....Under Februari har den gått 500h och dragit 800kWh, dvs 1.6kW. Den har levererat 3.8kW. Kör flytande med lågt flöde (delta 5- 6 ºC) och mot snål panntemp (ofta under 40 ºC under februari). Dessutom skolkade den nog drygt 100h då det var kallare än -15.larryd! Hur loggar du din Ecoair? Ser att du tydligen inte har Ecologic ell. annan styr än Ecoairs inbyggda. Har du timmätare och/eller elmätare på pumpen eftersom du vet så exakt hur länge den gått/förbrukat?M.v.h. Nickmac Jodå....Har Ecologic, som anger antalet kompressortimmar bla.Loggar elförbrukningen med en Enermet elmätare (abonnentmätare) som tillhört en finsk eldistibutör.Loggar värmeproduktionen med en Pollux värmemängdsmätare som sannolikt suttit hos abonnent i TysklandIngen av mätarna har en gällande kalibrering, även om dom en gång haft det. Har svårt att tro att dom visar mer än 5% fel. (Elmätaren förmodligen mindre än så, eftersom jag hjälpligt kunnat jämföra med min (Vattenfalls) huvudmätare för el.