0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
näpp det får du ej...det enda jag vet säkert är att batterierna byggdes i svedala å killen som bygger dom har patent och mönster skydd på sina batterier ska prova å köpa mig ett batteri pack till en elmoped då killen visst tillverkar sånna mot beställning skulle va skoj med en eu elmoppe som går ca 100 å går att köra 50-100 mil med på en laddning...funkar det i eu moppen funkar det i en bil....
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 26 februari 2011, 16:06:01näpp det får du ej...det enda jag vet säkert är att batterierna byggdes i svedala å killen som bygger dom har patent och mönster skydd på sina batterier ska prova å köpa mig ett batteri pack till en elmoped då killen visst tillverkar sånna mot beställning skulle va skoj med en eu elmoppe som går ca 100 å går att köra 50-100 mil med på en laddning...funkar det i eu moppen funkar det i en bil....När jag googlade på elbil + svedala eller batteri + svedala blev det inga träffar. Han tycks vara bättre på batterier än marknadsföring. Zink-luftbatterier är lite knepiga. Energiverkningsgraden rätt låg. Det kan dessutom bli problem med dendritbildning på katoden vid laddning. Jag arbetade en gång på samma avdelning som det gäng som utvecklade järn-luftbatteriet till el-Tjorven på 70-talet. Där hade man löst dendritproblemet genom att vibrera katoderna vid laddning men det blev en komplicerad anordning. De flyttade sedan ut till Åkersberga och jag tappade kontakten med dem. Projektet lades så småningom ner. Har för mig att provbilens motor brann upp.
ska just till att övertala min bror om att han ska köpa en riktigt stooor täljstenskamin, istället för en pump till. Kaminen kan han antingen ta med sig vid flytt eller sälja separat (till mig)om han inte får ut begärt pris på sitt hus när han nån gång ska sälja, och den håller mycke längre än en pump.
Utöver ordinarie system så har man ju såklart generatorer kopplade på bakhjulen med regulatorer o diverse annan styrning som laddar batteribanken så fort man börjar rulla. Thumbsup
Här har vi ju svaret på hur man löser elbilsproblemet.