Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?  (läst 23308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #45 skrivet: 27 februari 2011, 21:03:14 »
Behövs och behövs.  Funkar sÃ¥klart utan, men jag ska ha det ;)

UVL,, man bygger en kundanpassad lösning, efter den plats och behov kunden har *vinkar*

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #46 skrivet: 27 februari 2011, 21:09:19 »
UVL,, man bygger en kundanpassad lösning, efter den plats och behov kunden har *vinkar*
Jaha.  Sc:,h Är det inte det man alltid borde?  >:(
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #47 skrivet: 27 februari 2011, 21:12:16 »
Jo, men tyvärr gör inte alla det, om du läser lite på forumet :)

Varför är du arg på mig nu då ???

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #48 skrivet: 27 februari 2011, 21:21:24 »
@bopakoster: du beskrev ju själv med all önskvärd tydlighet vad det var
som hände i ditt fall. Värmpumpen märker att det blir hyfsat varmt ute och ger
dig bara energi som motsvarar ett normalläge utan vind. Med ihållande kraftig
vind så får du en så stor avkylningseffekt att temperaturen sjunker inomhus.
Det handlar inte om att reagera i förtid för att lösa ditt problem, det handlar om att
reagera överhuvudtaget!
Jovisst det var ju det jag gjorde, men inte VP-systemet eftersom det kör mot sin fina intrimmade kurva, anpassad för vindstilla. Jag reagerade med att fundera på och fråga om hur man löser problemet med vindavkylning på bästa sätt. Och jag har fått flera förslag. Tack alla för dem!
Tröghet har du förstås i huset och det är inte VP som tar tid på sig att reagera,
det är styrningen som helt enkelt anser att den är klar med jobbet. Den följer ju sin kurva?
Styrningen skulle ha all tid i världen på dig att reagera om man märker att innetempen börjar
vika sig...
Just det styrningen är felinformerad om verkligheten. Med innegivare borde det vara OK och är väl det om det är bra krut i VPn, men min är lite klen och tar lite tid på sig att kompensera. Därför tycker jag att vindgivare är en lösning som skulle kunna funka.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #49 skrivet: 27 februari 2011, 21:27:34 »
Jo, men tyvärr gör inte alla det, om du läser lite på forumet :)
Varför är du arg på mig nu då ???
Inte arg alls,  förlÃ¥t om jag uttryckte mig illa...fattade bara inte förkortningen UVL...tror jag förstÃ¥r precis vad du menar och har läst nÃ¥ra av trÃ¥darna där ni rörisar har rätt olika meningar ..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #50 skrivet: 28 februari 2011, 06:50:33 »
Kör med kurva 0 på +2 och det funkar bra för mig med bara utegivare.Man behöver nog gasa lite mer vid noll
när det blåser ute.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #51 skrivet: 28 februari 2011, 12:33:08 »
När det är kring 0gader ute och värmen räcker inte till inne så är det bättre att höja parallellförskjutningen än kurvan, om man höjer kurvan så höjs ju värmen mera på ju kallare det blir och nästan ingenting nere vi nollan.
Och sedan om det blir för varmt när det är kalt ute så sänker man kurvan i stället. Detta hjälper ju inte mot blåsten, men är bättre anpassat övrigt. För blåsigt väder är det bara innergivaren med max påverkan som hjälper av dom vanliga åtgärderna man har tillhands.
Jag har inte sett någon blåsgivare kopplat till VP än. Det kanske finns?

Utloggad qvirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #52 skrivet: 28 februari 2011, 13:12:58 »
Åtminstone Nibe (säkert fler men det vet jag inte) har en funktion där du kan skapa en egen kurva som är förhöjd vid till exempel 0 grader för att sedan följa den normala kurvan igen. Det är smidigare än att gå och sänka och höja på egen hand hela tiden.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #53 skrivet: 28 februari 2011, 15:11:33 »
Åtminstone Nibe (säkert fler men det vet jag inte) har en funktion där du kan skapa en egen kurva som är förhöjd vid till exempel 0 grader för att sedan följa den normala kurvan igen. Det är smidigare än att gå och sänka och höja på egen hand hela tiden.

Inte bara Nibe det är även  Bosch och IVT mm som har det.
Du behöver inte höja och sänka hela tiden när du har hittat rätt. Det är precis lika enkelt att göra som att börja göra en kurva för varje väderlek.
Jag har ocksÃ¥ möjlighet att kröka kurvan som jag vill och använde ocksÃ¥ det i början men sedan sÃ¥g  jag att det var lättare att använda dom tvÃ¥ parametrarna, kurva och parallellförskjutningen.
Det säger sig skälvt  att om du höjer kurvan sÃ¥ ändrar du bara lutningen till brantare. SÃ¥ledes höjs ju kurvan minimalt vid 0grader jämfört vad det blir vid -20grader exempelvis.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #54 skrivet: 28 februari 2011, 16:03:19 »
@qvirre och Remo:
 Min Nibe är 1225:a och fixar inte egna kurvkrökningar. Receptet i handboken är som ni säger; i kallt väder höj/sänk kurvan i varmt väder parallellförskjut kurvan.
Jag har satt innegivaren på max inverkan. Det är runt -2 ºC och nästan ingen vind sen jag gjorde det. Innetempen håller sig "konstant". Nu väntar jag på mera vind från syd-sydost för att se hur det går. David Rinnans förslag med väderstationens chill temperatur justering på utegivaren är väl det bästa som föreslagits utöver max inställning på innegivaren i mitt fall. Men det måste bli ett hembygge i så fall som du qvirre beskrev tidigare.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #55 skrivet: 28 februari 2011, 18:46:37 »
Konstigt! Brukar höja lite vid noll när jag är ute hos kunder,Brukar bli nöjda(Gäller gamla hus med kd.)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #56 skrivet: 01 mars 2011, 10:54:48 »
Jag har kört nu flera år med samma inställningar, temperaturen inne under värmeperioden varierar 0,3 ºC som max till ena eller andra hållet oavsett utomhustemperatur eller blåsväder.
Rumsgivarverkan står på max.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #57 skrivet: 01 mars 2011, 12:28:31 »
Är det ingen annan som ser mönstret? Alla som har löst problemet med utegivare
som inte riktigt greppar läget har gjort den med hjälp av innegivare med max påverkan.
Vad "max påverkan" betyder kan förstås skilja från fabrikat till fabrikat, men en kvalificerad
gissning från min sida är att i de fall "max påverkan" verkligen löser problemet så går
den styrningen i princip bara på inne temp.

Då kommer man till min ständiga fråga: varför finns utegivaren då över huvud taget?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #58 skrivet: 01 mars 2011, 12:54:59 »
Är det ingen annan som ser mönstret? Alla som har löst problemet med utegivare
som inte riktigt greppar läget har gjort den med hjälp av innegivare med max påverkan.
Vad "max påverkan" betyder kan förstås skilja från fabrikat till fabrikat, men en kvalificerad
gissning från min sida är att i de fall "max påverkan" verkligen löser problemet så går
den styrningen i princip bara på inne temp.
Då kommer man till min ständiga fråga: varför finns utegivaren då över huvud taget?
Som jag förstår det så ger utegivaren info om temperaturdiffen ute inne vilket är vad styret vill ha för att sätta framledningstempen anpassad till husets värmeförluster vid den diffen. (konceptet med värmekurvor)
Ett styrsystem med endast innegivare fungerar säkert också bra men så är ju inte min (Nibe) VP:s styrsystem konstruerat. Varför man inte gör så vet jag inte men jag tror det beror på att det behövs högre effekt i VP:n för att hålla en hyfsat konstant temperatur eftersom husväggar o tak hinner svalna en hel del innan det märks inomhus. Den värmemängden måste tillföras på så kort tid att det krävs högre effekt (dyrare pump) än i ett system som kan börja värma redan när utetempen sjunker. Har man längre tid på sig så räcker en lägre effekt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #59 skrivet: 01 mars 2011, 14:04:06 »
Ett litet tips!
Som hjälpte mig, kolla tätningen till utegivaren är den halvdan så funkar det bra vid lungt väder men om vinden ligger på så kan det läcka mer innefrån så var det i mitt fall.
Drevade in lite extra isolering i röret, för jag såg att utegivaren visade fel temp när vinden låg på men nu visar den korrekt. a:gl
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!