Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
ljumna vattenradiatorer
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: ljumna vattenradiatorer (läst 4523 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grumman
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Grumman
ljumna vattenradiatorer
«
skrivet:
24 februari 2011, 10:13:38 »
Citera
Har en Nibe 410p som värmer en enplansvilla på 150 kvm. Samtliga radiatorer är varma, men fyra stycken (centralt placerade i huset) blir bara ljumna. Det övre röret i radiatorn,som går till ett luftningshål är varmt, men det andra röret som ska värma resten av elementet är kallt.
Jag har kollat så att ventilerna (de små pinnarna som finns innanför vredet) rör sig lätt fram och tillbaka. De hade tidigare ärgat fast.
Min fråga är: Vad beror det på att dessa radiatorer inte blir varma då alla andra är det?
Tacksam för svar
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: ljumna vattenradiatorer
«
Svar #1 skrivet:
24 februari 2011, 10:18:30 »
Citera
Troligen för lågt difftryck i systemet.
Detta kan i sin tur bero på att du har någon eller några radiatorer som "kortsluter" systemet, alltså där det går onödigt högt flöde.
För att reda ut detta bör du mäta difftemp mellan in och ut på alla radiatorer, det skall helst vara minst 5 graders skillnad mellan in och ut på alla radiatorer, är det inte det, stryp flödet över den radiatorn, helst med fast instrypning på radiatorkopplet (om det finns).
Hittar du ingen radiator som kortsluter, se om du inte kan öka hastigheten på cirkulationspumpen ett snäpp, de brukar ha tre fasta lägen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Grumman
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Grumman
«
Svar #2 skrivet:
24 februari 2011, 10:41:27 »
Citera
Tack för snabbt svar!
Vissa radiatorer har stora temperaturskillnader på in- resp. utvatten, andra har ingen eller liten skillnad. Men det verkar slumpmässigt. (En av de kalla radiatorerna har ingen skillnad medan vissa av de varma har det).
Hur kan detta komma sig?
Hur ställer man in cirkulationspumpen?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
24 februari 2011, 11:46:09 »
Citera
På vissa typer av radiatorkoppel, där temostaten sitter, finns det instrypningsmöjligheter.
Stryp flödet på de radiatorer som har för liten tempdiff, om det går. (Se bild)
Det finns bara ett vred på cirkpulationspumpen, läge 1, 2, 3.... 3 är högsta farten.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Grumman
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Grumman
«
Svar #4 skrivet:
24 februari 2011, 12:20:08 »
Citera
OK!
Jag har inga instrypningsmöjligheter på mina radiatorer så jag prövar med att öka hastigheten på cirkulationspumpen.
Två frågor:
1. Är det inget man behöver tänka på vid denna åtgärd? Det borde väl öka energiförbrukningen (märkbart?!?) och trycket i systemet?
2. Pinnarna innanför vredet på radiatorerna åker inte tillbaka då man trycker in dem, och de sitter inte fast. Kan detta bero på ett lågt tryck?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
24 februari 2011, 12:27:40 »
Citera
Om pinnarna inte åker tillbaka av sig själva så sitter nog själva käglan som styr flödet fast - finns det
inga
pinnar som åker ut av sig självt?
Ibland kan det hjälpa att knacka lite förskitigt på själva ventilhuset för att få dem att lossna.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Grumman
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Grumman
«
Svar #6 skrivet:
24 februari 2011, 12:42:36 »
Citera
Nej, det finns inga pinnar som åker ut av sig självt. Det verkar inte hjälpa något när jag knackar på ventilhuset heller.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1962
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #7 skrivet:
24 februari 2011, 14:50:09 »
Citera
Jag hade också det problemet med några "pinnar". Jag tog då en liten plattång och tryckte in dom lite hårdare, sedan drog jag ut dom lite, tryckte igen osv
Till slut började dom att återfjädra korrekt.
mvh
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Grumman
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Grumman
«
Svar #8 skrivet:
24 februari 2011, 15:57:45 »
Citera
De glider lätt fram och tillbaka. Jag kan till och med trycka in och dra ut dem med fingrarna.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1962
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #9 skrivet:
24 februari 2011, 17:12:00 »
Citera
Att dom glider lätt tror jag inte räcker. Det är väl normalt lösa stift som sitter där och det som hänt är troligen att bottendelen (den del som stiften stöter emot) har fastnat. I mina sitter en fjäder innanför som skall skjuta ut bottendelen så att ventilen kan öppna maximalt.
Jag kan inte trycka in mina stift med fingret, det gör för ont. Jag måste använda något föremål emellan fingret och stiftet
I det läge dina ventiler är tror jag att dom är som om man stänger dom till min-läget med ratten
Vågar knappt säga det men jag knackade mycket försiktigt på stiftet med en liten hammare (som om du knackar in en spik) men var försiktig, se nu till att det inte börjar spruta vatten så att du får en vattenskada och måste stänga av värmen i kylan....jag blir orolig. Var beredd med hink och trasor
mvh
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10198
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #10 skrivet:
24 februari 2011, 17:51:23 »
Citera
Byt alla packboxar i ventilerna och töm/renspola hela radiatorsystemet inkl pannan samt töm smutsfiltret på returen om det finns något dito.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
ljumna vattenradiatorer
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1090
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
Carl N
dadid
Josth
iMicke
pirolen
ghupost
mannen2
hebbe_s
jantijanti
Hilton
slutsteg
sigge01
HBerggren
alvinpalv
Börje__
Sissle
tompajan44
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info