0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
roligt att samma diskussion sker i en annan tråd mer eller mindre exakt samtidigt http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40483.msg381875#msg381875
Nyttan med volymtank gäller vid flytande kondensering och beror på att om vp beräknar framledningens bärvärde till 40 grader kommer kompressorn att jobba upp tempen till ca 45 grader och sen stoppa tills framledningen sjunkit till ca 35 grader. Har man mera vatten i systemet så tar det längre tid för kompressorn att jobba upp framlednings tempen till 45 grader och när den stoppat tar det längre tid tills vattnet kallnar till 35 grader. Om man har väldigt lite vatten i systemet så kommer vp att värma fort till 45 grader och kallna fort till 35 grader dvs mera start och stopp så något extra skit i pannrummet
CiteraNyttan med volymtank gäller vid flytande kondensering och beror på att om vp beräknar framledningens bärvärde till 40 grader kommer kompressorn att jobba upp tempen till ca 45 grader och sen stoppa tills framledningen sjunkit till ca 35 grader. Har man mera vatten i systemet så tar det längre tid för kompressorn att jobba upp framlednings tempen till 45 grader och när den stoppat tar det längre tid tills vattnet kallnar till 35 grader. Om man har väldigt lite vatten i systemet så kommer vp att värma fort till 45 grader och kallna fort till 35 grader dvs mera start och stopp så något extra skit i pannrummetHej , När man på detta sätt kör vp-en längre tid är det för att vattenmängden i hela systemet är större och det lagras energi i vattnet som senare tas ut till energiförbrukarna, raddarna och fördröjer starten av vp-en. Det är på samma sätt med en acktank, den tillför också större vattenvolym i systemet. I båda fallen laddas och urladdas tankarna med energi. Det vi normalt kallar en acktank kan kopplas och styras på olika sätt i systemet beroende på dess produktionsenheter och förbrukare. Som jag ser det är en Volymtank inget annat än en Acktank kopplad på sitt speciella sätt. I båda fallen ackumuleras energi som tas tillvara i ett senare tillfälle. För att ackumulering och uttag av energin skall vara så effektiv som möjligt behövs en bra koppling och styrning av det hela. Volymkoppling (om jag får kalla det så) är nog den minst effektiva av dem alla och inte funkar som tänkt alla gånger. Som jag skrev i första inlägget tror jag man ibland pratar om samma saker men med olika benämningar och det blir förvirrat.
När jag kör med startstoppdiff 11 , så innebär det ju att ibland är panntempen 11 lägre. Eftersom jag eftervärmer varmvattnet i VVB, så går det åt onödigt mycket el till eftervärmning när startstoppdiffen är satt på 11 . Speciellt på sommaren när värmepumpen bara kör mot pannan och styrsystemet kopplat bort radiatorkretsen.En rejäl, välisolerad volymtank skulle lösa detta. En acktank skulle också lösa problemet, men då kan jag naturligtvis inte köra flytande kondensering, och tappar nästan 30% (helårsCOP) i verkningsgrad.
Jag hade fått för mig att acctanken främst är vettig för system som under en kort tid värmer till högre temp (ved). Eller system där man inte kan styra när värmen kommer (sol).
CiteraNär jag kör med startstoppdiff 11 , så innebär det ju att ibland är panntempen 11 lägre. Eftersom jag eftervärmer varmvattnet i VVB, så går det åt onödigt mycket el till eftervärmning när startstoppdiffen är satt på 11 . Speciellt på sommaren när värmepumpen bara kör mot pannan och styrsystemet kopplat bort radiatorkretsen.En rejäl, välisolerad volymtank skulle lösa detta. En acktank skulle också lösa problemet, men då kan jag naturligtvis inte köra flytande kondensering, och tappar nästan 30% (helårsCOP) i verkningsgrad.Hur menar du att en volymkopplad tank skulle förbättra sommardrift ? Vilken panntemp har du vid sommardrift ?
Hade jag en volymtank på 2-300l så kanske jag kunde ha startstoppdiffen på 3 och panntempen mellan 43-46 och kanske 20 starter. Dessutom skulle jag ha en bättre värmereserv vid långdusch och bad innan pantempen går under 43 och varmvattenberedaren måste värma litet extra.