0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har själv råkat ut för snarlika stopp vid cirka 12 minus, vill minnas att displayen såg ut ungefär så här:InformationTillfälligt stopp avkompressordrift(alltså punkt 2 nedan)Då handlade det om något IVT/Bosch kallar ENVELOPESTOPP.Så här svarar IVT:s service:Luft/vatten, Rego 800, tillfälligt stoppPåminnelse om en funktion som finns i Regon:1. Tillfälligt stopp av varmvattendriftVid varmvattendrift och om temperaturen på givare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp (fabriksvärde: 117 °C) aktiveras meddelandet tills T3 sjunkit 5K under den temperatur T3 hade då meddelandet uppkom. Detta meddelande stoppar kompressorn för varmvattenproduktion.Trolig orsak: För hög temperaturskillnad mellan förångning och kondensering: Värmepumpen låter tillskottet arbeta upp rätt temperatur då kompressorn inte klarar av det själv.2. Tillfälligt stopp av kompressordriftKan inträffa för två olika scenarier:2.1 Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta temperatur för envelopestopp. Återgår om temperaturen på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelopestopp under 30 minuter.2.2 Om värmeproduktion pågår och temperaturen på givare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp(fabriksvärde: 117 °C). Återgår när temperaturen på givare T2 stigit 2K. Kompressorn stannar och tillskottet tillåts arbeta.Trolig orsak: Låg utetemperatur.Innehållet är inte direkt lätt att förstå och slutklämmem för mig var att jag inte kunde få igång speleverket förrän 30 minuter efter det att temperaturvillkoren uppfyllts.Med vänliga hälsningarServiceHälsningarAnders H
Jag har faktiskt några avläsningar som jag skrev upp någon timme innan VP stannade.T1 47,7T2 -13.0T6 113,0T8 48,3T9 43,2 dT 5,1Kan det luta åt exempel 1 ovan?Finns det en enkel förklaring på vad envelopestopp är?Börje
T1 49,0T2 -13,5T3 62,0T6 107,1T8 49,0T9 44,1T10 -15,5T11 -14,2T12 -14,1