0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilka märken/leverantörer har slutat med kiselpastan? och vilket monteringssystem använder dom istället? Har sett lite olika modeller, om jag inte minns fel så finns det både "snabbkoppling" och en modell där man spänner fast själva heatpipen. Mvh
Hej !I Sverige är det tillverkaren/leveratören av produkten Suncarry som inte använder i modellen (Suncarry) HP-16. Däremot ska man använda pastan om man har modellen Suncarry SCM-30.Sen fanns det en tysk tillverkare som snackade ngt om att han har "uppfunnen" ett nytt system med "metall-skum-teknik" ... men det var för en tid sedan. Har pratat med sobris om det. Vad jag minns hade den tyska killen ingen rapport för produkten ... eller sen en tjektisk rapport som jag dock inte känner till exakt. Han påstod i alla fall att sina solfångare är bättre. Sen fanns det också diskussioner kring det .... följde dock inte diskussionen ...
Citat från: Ewald skrivet 20 februari 2011, 19:53:11Hej !I Sverige är det tillverkaren/leveratören av produkten Suncarry som inte använder i modellen (Suncarry) HP-16. Däremot ska man använda pastan om man har modellen Suncarry SCM-30.Sen fanns det en tysk tillverkare som snackade ngt om att han har "uppfunnen" ett nytt system med "metall-skum-teknik" ... men det var för en tid sedan. Har pratat med sobris om det. Vad jag minns hade den tyska killen ingen rapport för produkten ... eller sen en tjektisk rapport som jag dock inte känner till exakt. Han påstod i alla fall att sina solfångare är bättre. Sen fanns det också diskussioner kring det .... följde dock inte diskussionen ... Hur fäster man heatpipen i Suncarry HP-16? Pastan lär kunna behövas beroende på vilka toleranser själva solfångaren är bygd inom, koppar utvidgar sig under högre temperaturer men bara till en viss gräns, så om det fortfarande uppstår ett mellanrum så måste man ha något som fyller ut det för att få en bra kontakt-/överföringsyta. Mvh
Avsaknande av värmeledande pasta kanske förklarar årsutbytet?http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf
Intressant att höra, dock förstår jag inte varför man skulle sluta med kiselpastan?, för att åtgärda ett problem som inte finns? Mvh