0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Jag testade lite med 2.7.41 som naturligtvis var seg på min gamla Link, jag gjorde en fabriksåterställning innan jag lade in den och nu förstår jag varför den inte visar tempen som du skrev utan "---".Linken med 2.7.41 godtog inte att jag skulle installera VP med sitt kort som alltså är för gammalt för 2.7.41 enligt rutan som dök upp när jag skulle para dem, det kom en lista med tillåtna beteckningar som den godkände.Däremot om jag uppgraderade till 2.7.41 direkt från 2.6.5 så fungerade det förutom yttertempvisningen vad jag hann se.Det fanns en lustig sak med kurvan i den nyare mjukvaran, den började på kurva 40 istället för 42, vilket jag tycker att man kunde införa även på 2.6.5, kan väl inte vara så krångligt, sedan hann jag inte se mer om det skötte sig bättre beträffande kurva mm innan jag gjorde fabriksåterställningen.
På förfrågan så postar jag info om hur Thermia Link justerar in sig mot VP…Följande gäller:* När Thermia Link efter att VP-integration slagits på och kört genom sin "initial" fas på lite mer än en vecka så börjar kurvan gå ner om behovet inte är så stort.* Kurvan startar på 42* Kurvan sänks nattetid* Kurvan kan sänkas ett steg per dygn* Notera: Är värmebehovet under 40% så går inte kurvan ner !!* Kurvan sänks nattetid om behovet i förhållande till inställningar ligger på mellan 40%-85%* Kurvan ändras inte nattetid om värmebehovet är mellan 85%-95%. Detta är tydligen optimalt !* Kurvan kommer att kicka upp ett steg om värmebehovet kommer upp i 95% eller mer.* Blir behovet snabbt för högt så kan kurvan redan efter några timmar hoppa upp på andra tider och dessutom flera steg. Det för att bibehålla komfort. Sjunker sedan behovet så går kurvan ner i enl med ovan nämnda punkter.Thermia Linken funkar kalas med en lagom tröghet. Fantastiskt produkt! Men…. Det finns dock en mindre sak att klaga på som jag hoppas de fixar i mjukvaran framöver. Kurvan startar på 42. Har man för tillfället inte så stort värmebehov så kommer kurvan inte att gå ner innan värmebehovet ökar över 40%. Kopplar du in Linken på sommaren eller hösten så kan du få vänta i månader med en alldeles för hög kurva innan den går ner. Lite halvfel att det måste bli mycket kallare för att kurvan skall börja gå ner. Men så är det…. Har kurvan väl lagt sig rätt så går den dock fint ner om behovet sjunker då man inte “bara så där” hamnar under 40% om behovet dagen innan legat på mellan 85%-95%. Det borde m a o i servicemenyn finnas möjlighet att sätta startvärde på kurvan.Med reservation för fel så klart. Men detta ska stämma.MvhPeo
Ja, jag körde över natten och den stod kvar på 40, sedan när jag la in 2.6.5 så var det 42 igen, och blir väl så en vecka innan den eventuellt börjar gå ner...ja allt funkar igen, kör bara med 4 rum...
Du tror inte den startar på 42 ist för 40 då p g a att integrationen med VP fungerar med 2.6.5?
Du menar att den ställde sig i grundläge 40 p g a kortet i VP inte var godkänd av 2.7.41?Stämmer nog.
Någon som vet vad senaste hårdvaru revisionen heter? Jag ska köpa en strax och vill inte få en gammal.
Tillägg....Gör man linken strömlös så startar den om från kurva 42 igen. Står t ex link på kurva 37 och man får en strömdipp så den startar om så är det kurva 42 som gäller. Och med ovanstående regler så kan kurvan i princip kunna fastna på kurva 42 i månader och inte gå ner (p g a värmebehovet är för lågt för att trigga en sänkning [under 40%]). Detta har hänt mig denna milda vinter. Har software 3.0.12. Har loggat detta till Thermia då jag inte finner detta tillfredställande utan bra argument från dem. Kanske kan det vara en bugg... Inte svårt att lagra tiden linken varit strömlös och t ex återgå till sista värdet på kurvan om linken varit strömlös kortare än en viss tid, vilket skulle lösa problemet. De har dock inte återkommit i frågan ännu.
Nu har jag kommit ner till kurva 33 med rumbör 21. Den 10 mars februari (naturligvis) satte jag på systemintegration, 4 rum varav 3 med varsin RS och en med 5 termostater utan RS. Norr, ost och syd är rummen mot, resten av rummen har också termostater som är ställda på 20,5 men ej kopplade mot Link. Totalt 20 termostater om jag räknat rätt varav 12 st utan koppling till Link.Det har tagit 18 dagar att komma ner till rätt kurva, de första 4 dagarna på kurva 42, sedan minskning med en enhet per dag till 39, och sedan minskning varann dag med 1 till 33.Det tar kanske lite väl lång tid i början särskilt, och då kunde det ju vara idé att starta åtminstone på den nivå som är fabriksinställt, är väl hos mig åtminstone kurva 40 vid rumbör 20.Skulle bli kurva 37 vid rumbör 21, kurva 34 vid rumbör 22 o s v. Kan det vara så svårt?
Vad händer när kurvan blir så mycket för hög?