0 medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.
Tjena!Efter ett långt uppehåll i mitt engagemang i min Thermia Link har jag nu börjat fundera lite kring den igen.. Slutade för ganska länge sedan att köra VP-integrering då pumpen brassade på för fulla muggar även vid +grader. För några veckor sedan körde jag igång integrering igen och tänkte att jag skulle ha lite tålamod då jag har hört att det tar ett tag innan den stabiliserar sig. Nu var jag ner och kollade pumpen och trots att vår dagtemp i huset är ställd på 18 grader så står det RUM 21 på pumpen och kurvan ligger på 55 (!) grader. Det känns inte helt rätt tycker jag... Nån som har nåt bra förslag på vad jag borde göra?Också ett av elementen som är kopplade till en RS står fullt öppet trots att det är 22 grader på RS:en.
Jag använder inte systemintegration. Det finns för få parametrar. Det saknas möjlighet att kontrollera vad som händer och varför. Exempelvis skulle det vara intressant att ange maxvärden. Dvs det är ok i fall pumpen sänker rum eller kurva vid behov men den bör aldrig höjas över ett givet värde. Med avseende på analys skulle man för varje termostat i systemet vilja se vilken som kallar på värme. Detta skulle möjliggöra felsökning och kontroll så att användaren kan göra de fysiska förändringar som krävs för att systemet skall spela på bästa sätt. Hur jag gör: Jag har en arbetstank och använder schema. Det gör att jag får sänkningar/höjningar upp till en max-nivå när jag så önskar. Vidare har jag en trådlös termostat som tar värmepumpen FRÅN nattsänkning när temperaturen i en central yta i huset UNDERSTIGER ett visst värde, i mitt fall 21.5 grader. När så sker går värmepumpen upp på RUM 22. Detta gör att systemet hanterar stark vind eller plötsliga väderförändringar som kurvan inte riktigt hinner med. Så sker så klart bara om alla termostater är maximalt öppna. Således ingen risk att systemet motverkar sig självt. Arbetstanken gör att jag kan köra värmepumpen även om bara en radiator vill ha värme. Typ ett golv i ett badrum eller så. Alltså har jag ställt upp mitt sommarvärde så det aldrig slår in. Det enda jag förlorar med detta upplägg är möjligheten för värmepumpen att sänka framledningen när behov inte föreligger. Vidare gör jag ibland (en gång per år) ett test där alla termostater sätts på max. Typ flödestest i inställningar alternativt ställa upp alla rum på 25 grader. Avvaktar ett dygn och ser om tempen går upp för mycket. Målet är att skillnaden skall vara ytterst liten. Då vet man att termostaterna bara reglerar när det blir för varmt. Mest imponerad av link var jag nog när jag ställde alla radiatorer på max i den fasta inställningen. Satte på systemintegration och bara lät link justera allt själv. Den lyckas verkligen få perfekt temp överallt och bra balans i systemet trots att inget är grundjusterat. Däremot får den ju ibland spel och stryper en radiator, en annan vill ha mer, kurvan ökar, vissa rum stryper mer. osv osv osv. Helt enkelt dålig kod.
Japp jag har loggat och analyserat mina loggfiler tidigare. Men inte på länge. Mins du hur det är. Om jag har 4 raddar i ett rum och en separat innegivare för det rummet. Kan linken justera alla radiatorer lika, dvs utgår från att jag har korrekt strypt. Typ stryp 20 steg, på alla, eller sker justeringen individuellt?
Mitt vardagsrum på ca 40m2 och 4 radiatorer får jag känslan spökade till det för min anläggning. så därför kör jag utan integration nu. Men så har jag inte senaste mjukvaran heller. Jag har ju min termostat mot nattsänkning. Ska jag jobba hemma en dag, skrivbordet längst bort från radiator, så brukar jag ställa ner termostaten, vilket avaktiverar nattsänkning tidigare, och öka på termostaten i det rummet. Värmepumpen gör ju varmare vatten men det är bara kontoret som använder detta så det får ytterst liten konsekvens för totalekonomin. och jag har inte värmt upp alla sovrum extra i onödan. Jag vill egentligen ha systemintegration då jag efter noga studier av värmepumpen kommit fram till att om man har termostater som aktivt stryper ner så det bara blir så varmt som man önskar, hela tiden, så spelar det inte så stor roll att värmepumpen gör några grader varmare då och då. Kanske dags att investera i en RS givare och ladda ner senaste mjukvaran då.
Jag kör 2.6.5 Men som jag skrivit om i en annan tråd kan jag inte aktivera VP integration just nu för sedan jag gick från windowsdator som körde thermiq till raspberry pi som kör thermiq så tappar link koppling mot värmepumpen :/ Att köra systemintegration utan att kunna mäta med thermiq är inget alternativ för mig så detta måste lösas först.
Vad har du för mjukvaruversion ? 2.6.5? (Den funkar bra)Nu finns dock mjukvara över version 3. /Peo
Vad är det för skillnad utöver storleken på dessa?Är det så att vi som har den äldre Linken blir kvar på v2xx och de som har nyare kör vidare på v3xx?Kan jag köra in v3 genom USB ingången och i såfall vad händer när jag gör det?
min står det thermia på och jag har VP integration. Men jag var en av de första som skaffade den så den är säkert av äldsta modell.