0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
JAg tror nog att linken hanterar temporär och beordrar sänkning,höjning annorlunda än normalt värmebehov. Om jag sänker hela huset 3 grader så kommer den varva ner innan det är dags och den kommer vara upp innan det är dags i syfte att försöka pricka den tid jag bett om. Jag tror den har kapacitet att gå ner mer med kurvan i dessa sammanhang då det är önskat temperaturändring som ligger till grund. Till skillnad från ett normalt underskott/överskott utan underliggande temperaturförändring. Jag upplevde i alla fall inga bestående kurvhöjningar som resultat av mina nattsänkningar.
när nattsänkning startar. Säg 24:00 med 2 grader. Då sänks rumbör med 6 grader givet att rum-bör sänks med 2 grader. Om det sker på alla termostater, dvs. Om det bara är ett fåtal termostater. stryper den då bara de termostaterna och avvaktar ett nytt "vägt" värde för kurva. Enligt tesen då maximalt 1 kurva lägre. Sista exemplet kan vi alltså ha 15 termostater och alla står på 21 grader. Nattsänkningen sänker 14st till 19 grader. Övriga står kvar på 21. Så rumbör är fortfarande 21. Men husets värmebehov har sänkts väsentligen.
@Peo" Annars så är ett annat scenario (gissar nu) att link har en annan algoritm med nattsänk på som kan låta den ta längre tid."Vad jag sett är att VP drar på ordentligt några timmar innan nattsänkningen tar slut och tempen är uppe som den ska men ingen höjning av kurvan, men heller ingen sänkning av kurvan vid midnatt fast det finns utrymme för det i min anläggning.
Jag vill på intet sätt skriva någon på näsan, men jag vidhåller att en värmepumpsinstallation, som styrs med fast instrypta radiatorer och centralt placerad rumsgivare ger väl så bra komfort, detta utan någon högre teknisk utbildning, eller ett IQ över det normala. (varför är annars en tråd som handlar om "den perfekta regleringen" så stor?)
Så kan det vara... Men ett av huvudsyftena med link är komfort varför linken inte kan få ta föör lång tid på sig att få upp rätt temp även om en annan algoritm används.... Om du säger att det finns utrymme i din anläggning för en ännu lägre kurva så kanske du svarat på det själv, d v s att du har överkapacitet genom en för hög kurva. Och då har den lite överkapacitet att jobba med. Skulle du då ta bort nattsänk så _kanske_ kurvan efter ett tag går ner nåt steg till.Men för att testa ordentligt så kanske man ska prova med nattsänk 2-3° i 1-2V och jämföra med utan nattsänk 1-2V. Under tiden läsa av kurvan 1-2ggr gånger per dag. Sen sammanställa.Själv kör jag ju inte med nattsänk och kommer inte att göra. Men om någon annan i forumet provar så är jag intresserad av er statistikPeo
jag ska köra igång en liten linkjämförelse nästa vecka. vad jag mins så kunde linke i samband med schemalagd sänkning och ökning av temperatur göra större justeringar uppåt och nedåt under en kortare tid.mycket möjligt dock att, i anläggningar med mindre kraft eller under särskilda förutsättningar, kurvan varaktigt blir något högre även efter genomförd förändring av skäl som du beskrivit. återkommer med lite test om jag hinner med!
Två år har det nu gått sen tråden startades med de rykten som då fanns om Thermia Link. Hur ser det ut i dagsläget egentligen, är ni många på forumet som har det installerat? Hur fungerar det nu med alla mjukvaruuppdateringar? Är det fortfarande vissa som har problem med att vissa element är helt kalla i ett rum samtidigt som andra är helt varma och kallar på mer värme? Är ni överlag nöjda med systemet?MEEEEEEER information, jag är nyfiken!