0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
vad hände när integral var -28? det låter ju som en halv körning. Från 60 till 28
Jag var nere nu och kollade, det har ju blivit någon grad kallare (6 ºC) och följande värden var det:VP börvärde 21, som vanligt start vid integral -60, kurvan låg på 47, den körde tills integral var -28.utgående var då 51 och inkommande 44. Blir som sagt intressant till helgen då det ska bli kallare...
Nu har jag inte följt med i alla hundratals inlägg, men verkar det inte som att styrningen blir extremt mycket on/off vid övertemperatur eller strypande termostatventiler?
Den startar nu dagtid då börvärdet på VP är 21 ganska ofta, ungefär var 50-70:de minut och ibland räknar den ner integralen nästan till 0 men det varierar som jag sett.På natten då börvärdet är 18 går den kanske var 3,5:te timme.
det måste finnas minst ett element utan termos. eller om du har någon slinga vid sidan om. Typ liten golvvärmeslinga eller så. tanken är ju att om huset inte ber om värme så känner ju linken av detta och kommer då hindra pumpen från att gå igång. vad tillåter du för tempdiff / hysteres hjopek? Om hysteresen hela tiden klipper så blir ju körningarna aldrig kompletta. Resultatet blir att du anger en högre kurva men i realiteten är den inte högre då den hela tiden avbryts innan den är klar.
Hmm, det är något fishy här. Den styr uppenbarligen på hysteres. Kör du mot någon tank eller hur har du löst kopplingen mot vedpannan? Använder du den inbyggda framledningsgivaren eller är den utflyttad?