0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Grejen är att pumpen inte bryr sig om returen. I annat fall än vid hög hp då den stannar, då är returen 55 ºC. Den styr helt och hållet mot att hålla integralen för inställd kurva med hjälp av framledningens fluktuation. För att hålla denna integral, med andra ord hålla snitttempen på framledningen till av kurvan inställt värde, bygger det på att pumpen vid varje körning kan jobba upp integralen till 0. Får den inte göra det utan avbryts av hysteresen, vilket är det inställda värdet på Max tempavvikelse mot kurvans börvärde, kommer vp att tappa räkningen. Fabriksinställningen för hysteres är 10 ºC och det är därför din pump stannar före integralen är noll. Detta resulterar i att snitttempen på integralen hamnar under börvärdet och linken försöker nog kompensera detta genom att höja kurvan. Det är min teori. Kan inget om linkens styr. Men det intressanta är varför du så fort får upp Tempen på framledningen. Flödesproblem eller för lite systemvolym är väl det man först tänker på. Har du provat höja farten på vb cp?
Om det är mig du menar så skrev jag nog inte att framledningstempen steg snabbt utan returen, och det väl naturligt eftersom då termostaterna stryper minskar volymen, det finns ju bara 2 element och handdukstork utan termostater.Finns det någon fara för pumpen mekaniskt om den styrs av hysteresen?
Kör genomströmnings test och är nere på kurva 40, Dock så öppnade inte alla termostater.Vad har ni för soft i era ?. min är 2.2.105 9-aug.
Det ostrypta som finns hemma är bland de längst borta belägna så det är ingen risk med det...
Fast någonting gör att värmen kommer tillbaka till pumpen, utan att ha lämnats av i huset via radiatorerna. /E
Ponera att ett rum har underdimensionerad radiator. Den klarar helt enkelt inte att hålla på linken inställd temperatur. Kommer då linken att höja kurvan till max för att få till det? Kan ju vara ett inte alltför långsökt scenario.
Termostaterna har inställningar för över, -under och normaldimensionerade element. Hemma finns inga underdimensionerade, har bytt ut dem mot snarare överdimensionerade så jag vet inte vad som händer och det har inte varit någon kyla än men vi får se..