0 medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Labold skrivet 11 mars 2011, 09:26:45OK, spekulationer:Vad jag tror Thermia Link är:Vanliga radiatortermostater som reglerar flödet på eller av baserat på innetemperaturen i det rummet. Dessutom skickar den innetempen till centralenheten. Centralenheten sammanställer innetemp-värdena från alla termostaterna, jämför dessa med de temperaturer som användaren ställt in för respektive rum och får fram ett neg eller pos värde, räknar ut ett medelvärde för hela huset, och använder detta medelvärde precis som en vanlig innegivare använder sin registrerade temperatur: Att via en användarinställd förstärkningsfaktor justera börvärdet i värmepumpen.Thermia:Istället för att skicka ut en generell temperatur i systemet och sedan manuellt strypa ner samtliga radiatortermostater alt. golvvärmesystem, för att få rätt temperatur i rummen, så kan värmepumpen nu skicka ut precis så hög temperatur som behövs för att täcka det rum i huset som har störst behov.Är det säkert att det är så dåligt? Man värmer det rum som bäst behöver värmen.Blir det övertemperatur i de övriga rummen stryper termostaten. Med minskat flöde stiger framledningstemperaturen fortare, integralen betas av snabbare och värmepumpen stannar.Resultatet är detsamma som att man justerar in fasta strypningar som alla rekommenderar. Skillnaden blir att man får hjälp att reducera övertemperatur i de rum som för tillfället har det.Och bättre kompenserar för tillfälliga störningar som t ex vinden kan ge tillfälligt i vissa rum vid dåligt väder.Mvh
OK, spekulationer:Vad jag tror Thermia Link är:Vanliga radiatortermostater som reglerar flödet på eller av baserat på innetemperaturen i det rummet. Dessutom skickar den innetempen till centralenheten. Centralenheten sammanställer innetemp-värdena från alla termostaterna, jämför dessa med de temperaturer som användaren ställt in för respektive rum och får fram ett neg eller pos värde, räknar ut ett medelvärde för hela huset, och använder detta medelvärde precis som en vanlig innegivare använder sin registrerade temperatur: Att via en användarinställd förstärkningsfaktor justera börvärdet i värmepumpen.
OK, spekulationer:Vad jag tror Thermia Link är:Vanliga radiatortermostater som reglerar flödet på eller av baserat på innetemperaturen i det rummet. Dessutom skickar den innetempen till centralenheten. Centralenheten sammanställer innetemp-värdena från alla termostaterna, jämför dessa med de temperaturer som användaren ställt in för respektive rum och får fram ett neg eller pos värde, räknar ut ett medelvärde för hela huset, och använder detta medelvärde precis som en vanlig innegivare använder sin registrerade temperatur: Att via en användarinställd förstärkningsfaktor justera börvärdet i värmepumpen.Vad jag skulle önska mig:Radiatortermostaterna har stort reglerband och kan steglöst reglera flödet i radden mellan 20-100%. Dock styr den inte sig själv, utan skickar tempen till centralenheten som via registrerade rumsstorlekar, inlärd historik från tidigare dagar med samma förutsättningar mm, via nån slags fuzzy logic, skickar styrsignaler tillbaka till termostaten. Samtidigt räknar centralenheten på det totala värmebehovet i huset genom att använda utetemp, alla registrerade innetempar, temperaturtrend de senaste timmarna och dagarna, tid på året, tid på dygnet mm. Den tar också med i beräkningen hur stor tröghet/vattenvolym som finns i värmesystemet och den har funktioner för att lära sig hur huset reagerar termiskt på olika förutsättningar. Givetvis blockerar den kompressorstart vid övervärme. Vidare har den varmvattenstyr som gör att vid rejäl kyla, när vp gör värme över 90% av tiden och alltså endast står stilla mot huset korta stunder, så justerar den starttempen för vv-produktion uppåt så att vp toppar upp vvb så fort den får en paus från huset.
värmepumpen nu skicka ut precis så hög temperatur som behövs för att täcka det rum i huset som har störst behov.
I vårt hus skulle det innebära att jag skulle ställa börvärdet i värmepumpen på 22 grader, den skulle då i sin tur öka kurvan tills det kallaste rummet i vårt hus (garaget, håller +17 när vi har 22 i övriga huset) var önskade 22 grader.
Fick pris på Thermia Link av Thermia i Arvika. Kontrollpanel och 10st radiatortemostater ca 15000kr istallerat och klart. Kommentarer på det?
Citat från: Rickard skrivet 11 mars 2011, 09:06:06I vårt hus skulle det innebära att jag skulle ställa börvärdet i värmepumpen på 22 grader, den skulle då i sin tur öka kurvan tills det kallaste rummet i vårt hus (garaget, håller +17 när vi har 22 i övriga huset) var önskade 22 grader.Kan man teoretiskt tänka sig att via trådlös termostat/rumsgivare i garaget(onödigt dyrt jag vet) ställa in så max 17 grader bibehålls i garaget? Då torde värmeåtgången inte öka lika mycket som du avser. (Men jag har haft fel förut i denna tråd så...)Jag tycker det vore intressant om Link kunde möjliggöra mera variationer i temperatur mellan olika rum/våningar. Just för att styra typ garage, förråd, klädkammare, vindfång där jag kan tänka mig ha svalare än vistelsetemperatur. Jag håller med dig angående utmaningen med strypt flöde. Jag hoppas ju Linken på nåt sätt kompenserar för det oxå studsPayoff är jag 95 % säker på att ej uppnås inom 10 år. Nån nämnde Thailandsresor o motorcyklar. Instämmer att detta går på komfort/nöjeskontot.