0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
Nu innebär ju en förändring av kurvan att integralen hämtar hem fortare, om man tar ett sådant exempel, men såsom nämnts i tråden tidigare finns det ju scenarion där det visar sig att tempen inomhus av olika anledningar är för hög fast integralen räknar på nedåt. Då vill man ju att pumpen skall stoppa värmeproduktion. Där finns ju ett antal olika alternativ. Troligtvis är inget av dessa implementerade i dagsläget.
Ja det bör vara högst en meter från enheten som ska synkas, det går med 2 meter också, längre testade jag inte.Termostaterna och eventuella innegivare ska vara inkopplade när man kommer med terminalen för du måste ju kunna trycka på termostaten för signal samtidigt som du trycker för synkning på terminalen.Även det som ska ut från VP (Z-vågsändaren) ska vara igång.
Nu har jag följt automatiken ett tag och så länge den är på ligger kurvan på 42 än så länge men det kanske ändrar sig med kallare yttertemperatur längre fram.Däremot varierar börvärdet mellan 21 och 23, stämmer ganska bra med de schemalagda temperaturerna jag satt in i de flesta rum, vi får se när det blir kallare... Pumpen går betydligt mindre trots att jag har en källarslinga som är utan termostater (till torkrum och handdukstork).
här kan eventuellt en liten förtydling vara på sin plats så vi andra också förstår vad du menar
Att jag har ett utbygge med källare och 3 rum och toa i markplan, källarvåningen har i dagsläget tvättstuga (Lenhovda element) och ett torkrum (Lenhovda element) samt ett badrum med en Lenhovda Duplex 1080*990 och handdukstork, samtliga dessa i källaren har inga Linktermostater utan endast Duplexen har en vanlig termostat resten ostrypta. (Lenhovda gammaldags element=mycket stor vattenvolym)Alla dessa element (i källare (ostrypta) och markplan (Living Connect) har ett gemensamt inflöde (slinga) från VP som även har andra slingor till resten av huset.Jag tror att de element på markplan som har Living Connect termostater styr behovet för hela slingan till utbygget vilket medför att de ostrypta passiva elementen i källaren får den värme som blir "över" när VP skickar ut till de elementsom kallar på värme.Alltså de strypta (med LC) styr de ostrypta (utan LC). Hoppas att detta räcker som förklaring.