0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Han kom fram till att verkar som om expansionventilen funkar men att kompressorn är kass. Givaren på hetgasen visade ty 15-20 grader för mycket.
Citat från: olam skrivet 15 februari 2011, 14:28:33Han kom fram till att verkar som om expansionventilen funkar men att kompressorn är kass. Givaren på hetgasen visade ty 15-20 grader för mycket.Givarens värde är inget att lita på, det kan vara felvisning. För att kunna hävda att hetgasen är för varm måste man kontrollera med en givare som man vet visar rätt. Finna det en elektronisk stektermometer i hushållet kan den användas. Vira lite isolering runt givare och rör.
Jag ser inget i dina inlägg som tyder på att du har bekräftat något vattenflöde över kondernsorn.Det finns 40 000 miljoner skäl att säkerställa sig om att cirkpumpen funkar, och att du får tillräckligt flöde.Om du inte har något flöde så ändras inte tempen på vbf/vbr heller. (T8-T9)
Kan ju vara så att 4-vägarn fastnat i något mellanläge. Kör några manuella avfrostningar eller motionera ventilen med permanentmagnet.
Manuell avfrostning körs från manöverpanelen. Det hörs direkt när den växlar. Hörs det inget så växlar inte ventilen. Kan då bero på styrningsfel, kabelfel, magnetspolefel eller lågt kompressortryck. Med permanentmagnet menas att lyfta bort elspolen från ventilen och träda på en speciell magnet med hål för manöverhylsan på ventilen. Alltså ingen högtalarmagnet. Då måste 1 kabel lossas först så att det inte kommer spänning till spolen när den är bortplockad från ventilen (spolen bränns sönder om det inte är någon järnkärna i ), sedan skruvas magnetspolen loss och avlägsnas från ventilen. Om VP inte är i gång så starta ds. Efter någon minut träd på magneten på manöverhylsan. Det hörs ett metalliskt "klick" när pilotventilen växlar. Gör det inte det och inget annat händer vänd magneten. Fungerar ventilen så hörs det. Kan gå lite trögt till en början pga ev oljeansamling i ventilen. Låt VP gå i avfrostningsläge halvminut eller så. Ta bort magneten. Nu växlar ventilen över till normalt driftläge. Förhoppningsvis. Gör om proceduren några gånger för att motionera ventilen. Finns det ingen permanentmagnet tillgänglig kolla om det är en 240V spole, om det är så låt spolen sitta kvar på växelventilen, koppla loss båda kablarna och anslut en stickkontakt. Drag fram en kabel med 240V och manövrera med den. Samma procedur som med permanentmagneten. Häng på en amperemätare så du ser att spolen drar ström.
T6 stannade runt 60 ºCT8 38-39 ºCT9 38-39 ºCT10 41 ºCT11 -1 ºCT12 -4 ºCT8, T9 och T10 hade dessa temperaturerna när jag startade den. Verkar som om T10 visar lite för högt, men bara ett par grader.
Citat från: olam skrivet 20 februari 2011, 18:23:19T6 stannade runt 60 ºCT8 38-39 ºCT9 38-39 ºCT10 41 ºCT11 -1 ºCT12 -4 ºCT8, T9 och T10 hade dessa temperaturerna när jag startade den. Verkar som om T10 visar lite för högt, men bara ett par grader.Ursäkta om jag är lite skeptisk till detta men om 4 vägarn fastnat och pumpen var i avfrostningsläge så borde T11 (Givare "köldmedia Temperatur Förångare") visat plusgrader.men den visar minus vilket i mina ögon betyder att den inte avfrostar.