0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
studs
"Kylskåpsmagnet :-)" uppfattade jag som självironiskt skämt liksom mitt "alias" vill visa på att det inte alltid blir som man tänkt. Därav "garvet". Det är väl tråkigt om ens skämt inte går fram? Tillbaka till problemet. Det finns också en backventil i kylkretsen. Den är spärrad i driftläge men har genomströmning vid avfrostning. Läckage i ventilen kan hända och har hänt. Vid normaldrift är ventilen varm på ena sidan och kall på andra. Vid läckage är ventilen jämnvarm. I övrigt har jag ingen manual inga kunskaper om denna VP och kan inte analysera temperaturerna. Vad gäller 4-vägsventilen så har jag bytt ett tjugotal pga olika symtom. Om det blir kompressorbyte så byt även 4-vägarn. Det är så liten merkostnad. Lycka till!
Trubbel med expansionsventilen/kapillären? dvs. att den inte flödar på ordentligt, kondensorn blir fylld med kondensat och det är bara liten värmeavgivande yta kvar gentemot gasmängden som trycks in och trycket ökar nära och till att pressostat löser och samtidigt så svälter evaporatorn/förångaren pga. för lite köldmedie.Det här behöver inte betyda att det saknas kölmedier - bara att flödet inte fungerar som tänkt och köldmediet samlat på fel delar av anläggningen.har du hög hetgas mot förväntat så indikerar det att evaporatorn/förångaren är onödigt lågt pumpad i tryck och går extra kallt på den delen som är vätt med kölmedie (dvs den frostade delen arbetar kallare än förväntat i aktuella driftsituationen.).om man skall jaga mer noggrant så bör man montera in manometerställ för att se trycken under drift och se motsvarande förväntad kondenserings och evaporator temperaturen baserat på uppmätta trycken samt placera ut termomterar på några väl valda ställen och se om de är rimliga .tex. om vattnet i plattvärmeväxlaren är 55 grader C men trycket på gasen motsvarar kondenseringstemperatur av 85 grader C så indikerar det att bara en liten del av kondensorn är aktivt och resten är vätskefyllt med köldmedie. Är trycket i evaporatorn motsvarande -15 grader men lufttemperaturen runt nollan så kan man anta att den frostade delen är just -15 grader och när det kokat upp all flytande del så antar temperaturen på gasen väldigt snabbt samma temperaturen som på luften i de frostfria delarna - och när det sedan komprimeras så blir hetgasen varmare än tänkt dels för den låga trycket för att evaporatorn går riktig kall och det ger stor kompressionsförhållande och mer uppvärmning men också suggasens stora överhettning i dom frostfria delarna innan den når kompressorn ger ännu högre hetgastemperatur..kort sagt, att mäta är att veta, tror gör man i kyrkan.