0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Dennisson! Jo självklart så förstår jag mkt väl att du vill veta om det skall vara så här eller inte när det gäller avfrostningarna på din pump, men tyvärr så kan jag inte svara dig alls på hur det ligger till på den fronten när det gäller Daikins pumpar, och detta beror främst på att jag inte är spec intresserad av dessa pumpar pga att de har en annan egenskap som jag inte är helt tillfreds med när det gäller luftvärmepumpar nämligen. Det är ju ganska synd att du inte kan få en ordentlig information om hur egenskaperna för avfrostningarna är utformade för din pump, eller också vill man helt enkelt inte prata så mkt om detta. Jag kan bara tolka det så att dessa pumpar om de avfrostar med ca 30 minuters mellanrum att det är den s.k äggklocksmetoden som finns på dessa pumpar, dvs precis som en klocka så går pumparna i avfrostning oavsett om det verkligen finns ett avfrostningsbehov eller inte, och syftet är då att plocka hem oljan till kompressorn vilket tyder på att de inte har full koll på processen med smörjningen med mindre än att pumparna för säkerhets skull nödgas göra en avfrostningscykel.När det gäller Toshibas pumpar så har de faktiskt full koll på den proceduren med smörjningen så där finns inga problem med detta, och på förekommen anledning så gjorde jag faktiskt ytterligare en tidsmätning mellan avfrostningarna på min GKVP-E-pump i bostadsvåningen nu på förmiddagen/lunchtid när utetempen låg mellan ca 5-5,5 minusgrader och torrt och bra väder. Det gick då 278 minuter och 25 sekunder till nästa avfrostning, dvs ca 4,6 timmar emellan, pumpen gjorde då en längre avfrostning på 10 minuter och 35 sekunder innan innerdelen började blåsa lite värme igen, normalt annars om det är kortare tid mellan avfrostningarna (1,5-2 timmar) så kan den avfrosta på allt mellan ca 5-8 minuter. Så självklart är det en behovsanpassad avfrostning på Toshibas pumpar det kan jag givetvis garantera dig Dennisson, och detta oavsett vad din tekniska support-expert än påstår, för det var väl inte särskilt mkt som var rätt egentligen heller i det han nämnde där anser jag. Mvh Raffen.
dennisson, VET du att din modell ska ha behovsstyrd avfrostning? Eller tycker du att den BORDE ha det..? Det avgör ju liksom om det är något fel på den eller inte... Somliga Daikin-pumpar kan ju ha det medan andra kör med "äggklocka".