Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av bergvärmepump  (läst 1339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EA

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Val av bergvärmepump
« skrivet: 14 februari 2011, 22:44:15 »
Jag har bestämt mig för att installera en berg-värmepump och har nu fått in ett antal offertar. Det lustiga är att de varierar mellan 5 kW och 130 m borrhål till 9 kW och 160 m. Alla har fått samma information.
Huset är på 103 kvm i 1½ plan som värms till 21 gr med källare på 66 kvm som skall värmas till i snitt 12 gr. Idag värmer jag med ved även till varmvattnet. Det går åt i snitt 22 m3 ved per år. Pannan är bara 5 år. Bara där varierar deras uträkningar från 18500-24750 kWh/år.
Vad skall man använda för jämförelsetal? COP eller Årsverkningsgrad eller vad?
Vad är rimligt? Borde jag helt enkelt välja en medelstor, en stor eller så liten pump som möjligt? Vissa installatörer säger att pumpen mår bästa av att gå hela tiden. Borde ta mera ström, tycker jag? Andra säger att den skall gå så lite som möjligt. Det är ganska förvirrande. Har alla rätt om sitt fabrikat? Kan det vara så olika? Prismässigt hamnar de olika inte så väldigt långt ifrån varandra när man räknar in rabatter och tillägg. De minsta är lustigt nog de dyraste.
Kan ni hjälpa mig att räta ut några frågetecken?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2011, 07:48:37 »
Hej!
Vad gäller ved är det lite knepigt att räkna på, mellan tumme och pekfinger så motsvarar väl 22 kbm travat ca 22-23 MWh i värmebehov, jag antar 80% verkningsgrad.

Jag skulle nog rekommendera en 7-8 kW VP i så fall, med reservation till vad du har för radiatorer?
Är de små och platta så kommer de inte funka med en stor standard-VP.
De måste kunna göra av med den värmeeffekt som VP:n pumpar in i systemet.

En liten VP drar inte mer än en stor så länge den är rätt dimensionerad, problemet är om den lilla inte orkar när det blir kallt, då går det mer elpatron som då måste stötta.
Annars så mår en VP:n bäst av att gå långa tider med få start/stopp, en för stor VP riskerar att få många start/stopp.
Lagom är helt klart bäst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Val av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2011, 09:14:00 »
Är det ett lite äldre hus tycker jag också att 7-8 kW verker vettigt utifrån ytan. Det är svårt att räkna dimensionera utgående från m3 ved.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!