Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND  (läst 21266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2011, 22:14:16 »
-16
In 22,6
ut 43,8
At=21,2
fläkt 3

Uteffekt =3400w
cop=2.1
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2011, 22:58:22 »
Så Δt på 18°C med fläkt 5 för Lasse44 torde vara helt OK då.

Vad har du för maskin Dogge?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #17 skrivet: 15 februari 2011, 23:29:29 »
Samma maskin som Dogge, RAS13-SKVP-E.

-16 ºC utomhus.
24 ºC in.
39 ºC ut.
Fläkt 5.

Uteffekt 3456W
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Lasse44

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #18 skrivet: 16 februari 2011, 00:55:40 »
Ny kväll med nya värden, för min Polar 1 13 ND, uppmätta denna gång ca 20 min efter att avfrostningen avslutats:

Fläktläge 5
Temp utomhus: -10 grader
Temp in: 22 grader
Temp utblås: ca 45-46 grader (då sätter jag termometern vid spjälorna och hindrar luft att komma in under ifrån med underarmen) :-\

Om jag förstår er rätt så verkar det vara ok värden?

Några andra frågor:
1. Är det någon skillnad i prestanda mellam en polar 1 ND och en polar 1 E?
2. Finns det nån formel för uträkning av COP-värde? (Har i alla fall förstått att jag måste köpa en energimätare)
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 00:58:22 av Lasse44 »

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2011, 08:28:31 »
skillnader se diagramet

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2011, 09:21:32 »
Intressant knäck dom har lyckats åstakomma på diagrammet vid -7 ºC.
Dom är identiska vid -5 ºC, den ena ligger lite högre vid +5 ºC.
Om det inte vore för lutningsförändringen vid -5 ºC, så skulle den som var bättre vid +5 ºC ligga klart under 40% vid -15 ºC.
Såvitt jag förstår så är hårdvaran densamma, och om diagrammet inkluderar avfrostningar, så det enda sättet att åstakomma denna skillnad en förbättrad avfrostningsprogrammering.

Annars blir kurvan en smula ologisk, såvida man inte har möjlighet att övervarva kompressorn eller något på den ena modellen.

/ Lyckan

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2011, 09:55:40 »
Hej Lyckan!  Ja skillnaden beror då på att kompressorn tillåts varva upp lite mera ifrån ca -7 ºC och nedåt i utetemp på ND-modellerna ifh till E-modellerna när det gäller polar1. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Lasse44

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #22 skrivet: 16 februari 2011, 11:50:58 »
Nikitalord: Kan du skriva in länken till dokumentet som du hämtat diaggrammet ifrån?

Enligt diagrammet, kan jag konstatera, har min pump lite för låga värden både vid -10 och -15 grader. Jag har ca 8 meters rörlängd och diagrammet bygger på 5 m rörlängd, kan det vara anledningen till skillnaden?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #23 skrivet: 16 februari 2011, 12:04:33 »
Hej Lasse!  Nej det borde inte göra någon större skillnad om pumpen f.ö är i sin ordning så att det inte har förekommit något gasläckage e.d. Toshibas pumpar är dessutom alltid förfyllda med gas för upp till 15 meters anslutningslängd. Här får du länken till servicemanualen för polar1-pumparna:  :)
http://www.toshiba.hr/wp-content/plugins/wp-publications-archive/openfile.php?action=open&file=69

Mvh Raffen.
   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2011, 20:21:39 »
...
Enligt diagrammet, kan jag konstatera, har min pump lite för låga värden både vid -10 och -15 grader.
...

 Sc:,h  Hur har du lyckats konstatera det..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Lasse44

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2011, 00:30:38 »
Jag har upptäckt att man kan mäta väldigt olika. Nu lyckas jag mäta utblåset utan att rumstemperaturen "stör" så mycket. I kväll blev värdena:
Börläge 30
Temp ute - 10 gr,
temp in 22 gr,
temp utblås ca 50 gr,
fläkt 5.

Så då motsvarar min pump ganska skapligt de värden som framgår av diagrammet!
« Senast ändrad: 18 februari 2011, 00:36:00 av Lasse44 »

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2011, 08:59:37 »
Hej Lasse!

Hur tolkar du diagrammet? Jag inbillade mig att vid -10 grader ute så skall pumpen prestera ca 55 % av sin nominella kapacitet, dvs 55% av 4.2 kW värmeeffekt? Eller räknat på maxeffekt 55 % av 6.2 kW= 3.4 kW. Med de av dig uppmätta värdena presterar din maskin 6.4 kW om man inte reducerar för någon lufthastighetsmoinskning. Hur går detta ihop?  Sc:,h

Utloggad Lasse44

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2011, 13:57:22 »
Oj, men jag sa ju att var novis på området, men det visade sig att min observationsförmåga var än sämre. Jag läste diagrammet som att det vertikalt visar grader *roflmao*. Men värdena jag fick fram är som de är. Här slutar mitt förstånd! Sc:,h

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #28 skrivet: 18 februari 2011, 14:24:25 »
Hej igen Lasse.

Har själv en Polar1 Ras13. Har liknande resultat som du. Dock lite lägre utblåstemp. ca 45 gr. Men fortfarande ger detta högre värmeeffekt än vad diagrammet säger. Här önskar man att någon av aexperterna yttrar sig. t.ex Raffen.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min nyinstallerade Polar1 ND
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2011, 21:41:00 »
Värmeeffekten kan beräknas så här:

  Put= ΔT × ρ × σ × q / 3600

ΔT = differensen mellan ingående och utgående luft från kondensorn i °C
ρ  = Luftens densitet vid utblås-temperaturen = ca 1,2 kg/m³
σ  = Luftens specifika värmekapacitet =  1 kJ/kg/K   (eftersom faktorn är nära 1 kan den utelämnas)
q  = luftflödet i m³/h   (1 m³/h = 3600 m³/s)

Put fås i kW

Den knepigaste faktorn är luftflödet. Jag vet inte vilka värden doggydoggen och patb brukar använda, men jag antar att dom är plockade ur service-manualen för pumpen. För att man verkligen ska uppnå dessa värden, måste man se till att luften strömmar helt fritt genom pumpen, med minsta möjliga motstånd. Det betyder:
- Inga filter
- Ingen smuts på lamellerna i värmeväxlaren,
- Luftriktarna ställda "rakt" för minsta möjliga motstånd.

Temperaturdifferensen är lättare att mäta, men undvik sk. IR-termometrar. En vanlig digital inne-ute-termometer är utmärkt för jobbet, med ute-givaren i ut-blåset.

Ett exempel med 20°C temperatur-differens och luftflödet 700 m³/h:

Put= 20°C × 1,2 kg/m³ × 700 m³/h / 3600 = 4,67 kW

----

50°C i utblås-temp låter lite väl mycket om inte luftflödet är begränsat på något sätt.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!