0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Min nuvarande bergvärmepump av ovanstående märke med en effekt på 5kw är just nu installerad. Huset är på (totalt) 164kvm och det är vattenburet värme. Min elförbrukning ligger på 19233kwh/år. Är detta normalt??!!Dessutom började elektroniken i pumpen väsnas VÄLDIGT och den stänger av sig med jämna mellanrum (speciellt när det är kallt ute)... Nu är frågan: vad är bäst att göra? Byta pump? Kontaktorer? Kompressor? (som för övrigt inte finns att beställa)Jag bor i molkom och är tacksam för svar/förslag!Kramen
Citat från: evilislove skrivet 14 februari 2011, 12:32:58Hejsan!Min nuvarande bergvärmepump av ovanstående märke med en effekt på 5kw är just nu installerad. Huset är på (totalt) 164kvm och det är vattenburet värme. Min elförbrukning ligger på 19233kwh/år. Är detta normalt??!!Dessutom började elektroniken i pumpen väsnas VÄLDIGT och den stänger av sig med jämna mellanrum (speciellt när det är kallt ute)... Nu är frågan: vad är bäst att göra? Byta pump? Kontaktorer? Kompressor? (som för övrigt inte finns att beställa)Jag bor i molkom och är tacksam för svar/förslag!Kramen Där..fetat..
Jag tolkar det som en nyinstallerad pump och då borde garantin gälla. Men en 1210 kan ju vara 10 år gammal. Då är den bättre begagnad. Den verkar liten i förhållande till husets yta. Måste vara ett välisolerat hus! Annars tror jag på en feldimensionering.Att en kontaktor börjar väsnas kan bero på metallspån på magneten. Jag skulle i första hand bryta strömmen och försöka dammsuga kontaktorn. Motionera den ett antal gånger under dammsugningen. Med lite tur blir den tyst i fortsättningen. I övrigt vill vi ha lite driftsdata hur pumpen går innan man kan säga något mera.
Låter som en rätt normal dimensionering för 10 år sen.När du säger stänger av sig, stannar den helt då och det blir kallt i huset eller går elpatronen?