0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men TS har flvp och då är det väl inte bra att stänga ventilerna. Det där fungerar ju bra om man har självdrag. Eller tänker jag fel nu igen.
Citat från: David Rinnan skrivet 16 februari 2011, 12:44:15Men TS har flvp och då är det väl inte bra att stänga ventilerna. Det där fungerar ju bra om man har självdrag. Eller tänker jag fel nu igen. Du har helt rätt. En injudterat FLVP installation kräver viss omSättning av luften. Stör man dena, t.ex. genom att strypa freshventiler, sjunker pumpens COP! Stänger man dessa, tar pumper luften via kaminen eller köksfläkten. Och då kan det gå åt helvete. Fukt kan rinna längst röret. Och pumpens COM sjunka ner till under 1!
Man får inte strypa tilluften. Det skulle störa pumpens verkningsgrad. Att rikta luften upp mot taket. Ja. Det kan funka. Vad heter dessa ventiler?Vilka problem får man med ventiler bakom radiatorer?
Om du ställer ned en freshventil i ett rum så har du tillräckligt flöde ändå, det vågar jag nog påstå. så här ser dom andra ventilerna ut.
Raptor.Och varför använde du en tilluftsventil bakom radiator?Med COP 0.5 menar jag att du tillför pumpen t.ex. 4kW och pumpen blåser ut energi motsvarande 2kW. Visst låter det galet men är möjligt. Nästan alla moderna kaminer saknar spjäll!
Citat från: kamilenski skrivet 17 februari 2011, 22:38:15Raptor.En kompressor som drar 2 kw kan inte ge 1kw värme. Vart tar den andra kw:en vägen? COP 1 är det lägsta, alltså du stoppar in 1 och får 1. Om man misstänker att ens värmepump har ett COP under 1, alltså kostar mer och ger mindre än en elpatron, kanske man ska använda elpatronen för att spara en slant. /RaptorJag har mätning på två L/V-värmepumpar med avseende på tillförd och avgiven effekt/energi, sommartid har jag haft COP på omkring 0,5. Det är inget trolleri eller magiskt med det, det beror på förluster i verkningsgrad på kompressor vid start/Stopp och dålig styrning. Och ja, jag håller med dig att man borde köra elpatron om COP närmar sig 1, men det medger inte styrningen.
Raptor.En kompressor som drar 2 kw kan inte ge 1kw värme. Vart tar den andra kw:en vägen? COP 1 är det lägsta, alltså du stoppar in 1 och får 1. Om man misstänker att ens värmepump har ett COP under 1, alltså kostar mer och ger mindre än en elpatron, kanske man ska använda elpatronen för att spara en slant. /Raptor
Citat från: Raptor skrivet 18 februari 2011, 08:52:47Citat från: kamilenski skrivet 17 februari 2011, 22:38:15Raptor.En kompressor som drar 2 kw kan inte ge 1kw värme. Vart tar den andra kw:en vägen? COP 1 är det lägsta, alltså du stoppar in 1 och får 1. Om man misstänker att ens värmepump har ett COP under 1, alltså kostar mer och ger mindre än en elpatron, kanske man ska använda elpatronen för att spara en slant. /RaptorJag har mätning på två L/V-värmepumpar med avseende på tillförd och avgiven effekt/energi, sommartid har jag haft COP på omkring 0,5. Det är inget trolleri eller magiskt med det, det beror på förluster i verkningsgrad på kompressor vid start/Stopp och dålig styrning. Och ja, jag håller med dig att man borde köra elpatron om COP närmar sig 1, men det medger inte styrningen.Nu pratar vi väl om värmesäsong och FLVP?Jag skulle gärna vilja veta lite mer om de mätningar du gjort som visat 0,5 i COP. Hur gick de till, vad var det för applikation och vilken typ av maskin var det?/Raptor