0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Vilket underbart forum. Allt är möjligt med lite hjälp av internet.Vi har köpt ett hus, från gud vet när men troligtvis från sen 1700-tal eller tidigt 1800-tal. Huset är ett solattarp på cirka 56 kvm med under och överväning. Det kommer göras viss tilläggsisolering på övervåningen som även inhyser sovrum. På nedervåning endast stor hall samt vardagsrum. Vi kommer eventuellt att installera en kamin med slang, detta för att murstocken inte mår så bra...Vi har percis börjat bygga till och den kommer vara lika stor dock så kommer det vara öppet upp till nock med undantag för ett entresolplan. I plattan som kommer gjutas lägger vi i för golvvärme. Den nya byggnaden är en huskropp separerad från tidigare hus med en passage på cirka 2,5 meter emellan. (nödvändigt för att få bygglov)I övrigt har vi försökt att forska för det mest energioptimala för oss. Tilläggas bör också att vi kommer under sommaren att komma över solpaneler som ärvs av min far.Alla slags råd och hjälp välkomnas med öppna armar.Tobias
I det gamla huset har jag grävt ur grunden på grund av murket golv. Jag kommer att gjuta en ny grund med leka i det gamla huset och även där dra slingor för golvvärme.
Jag tycker du ska välja en enkel lösning. Bygg ett väldimensionerat vattenburet system. I nya delen kör du golvvärme med fulleffekt, i gamla delen kör du komfortvärme i golven och raddar under samtliga fönster. Sen ställer du dit en bergvärmepump med volymtank. Punkt slut. Allt det där andra tycker jag du ska lägga ner eller sälja. Hur rätt är det med solpaneler på ett soldattorp från 1700-talet? Skaffa en braskamin för all del men tänk på den som mysfaktor. Att få till ett system där vedeldning, sol och värmepump funkar bra tillsammans kostar många timmar om du inte är kompetent och har viljan att mecka själv.Anledningen till att jag tycker du ska ha raddar överallt i gamla delen? Jo jag antar att du för att hålla stilen tänker köra med gamla fönster? Då är det stor risk för kalldrag om du inte har raddar. Dessutom blir det nog svårt att få till isoleringen under golven bra, och med bara komfortvärme i golven så blir värmeförlusterna till marken mindre.Som sagt, keep it simple. Det låter som du har en del arbete framför dig med huset ändå...