0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej!Undrar varför pumpen stänger av och går på elläget vid cirka 18-?Är ju inställd på -25?Tacksam för svar:
Tja!Morgonen innan den jag skrev om hade jag -23 och var nere hastigt, inget eltillskott då hellermen vet inte hur länge det hade varit kallt eller värmebehovet just då....har iofs nylaggd golvärme i gammalt hus så den behöver väl inte så hög framledningstemp, tror inte returtempenstigit över 36-37 grader nån gång..Fast man blir ju jävligt nyfiken hur lågt den kan gå!Hade 2900 kwh i december utan inkopplad zubadan så ska bli kul o se kommande räkningKul oxå att man valde en pump de flesta verkar nöjda med!En fråga btw, har kollat runt lite i menyerna på maskinen och hittat där det står kompressor läge 1,2,3 på/avdär den pendlar mellan 1&2 på/av nån som vet vad den drar i ström dom olika lägena eller e det nåt annat den menar?//Fredd
Jag kör V22, H46 men söker också korrekta inställningar efter att jag har skaffat en L/L som komforthöjare samt att jag nu har en ny utedel som inte alls uppför sig som den första. Vid -20 kör jag nu ut en 41-42 grader och har en 36-37 på retur, har faktiskt också sänkt hastigheten på extern cirk.pump vilket verkar fungera bättre också för mig. Med min nuvarande kurva verkar jag kunna köra kompressor ända ner till -25C just beroende på att returtemp hålls på en lägre nivå. Vid dessa förutsättningar är innetemp på ca 22C.
Ja jag har svårt att bestämma mig vilket alt. som är det bästa, nu med låg värmekurva vill innegivare nästan konstant sänka returetemp med 5-7 grader, dels pga. sporadisk eldning i kamin men också pga. den känner av L/L. Samtidigt är det ju också bra att innegivaren gör det för då spar man ju en slant när den inte behöver trycka ut lika varmt vatten, dessutom tror jag det funkar bästa ifall Z16 kör basvärmen och sedan L/L tar toppen. Nackdelen är att det blir svalare i de rum L/L inte når men inget större problem för det gäller främst allaktivitetsrum där ingen vistas hela tiden utan från och till ibland så det får iofs vara lite svalare i dessa.Så vad tror ni då, är det någon skillnad att köra på en ungefärlig "kompromiss" kurva som sedan justeras av innegivare upp eller oftast ner beroende på omständigheterna kontra att försöka hitta en kurva som stämmer mera exakt oberoende av innegivare?
Jag har haft samma problem. Då byttes det drivkort och då löstes det. //Toggeboy
Nu fattar jag ingenting, ifall det löstes med drivkort varför finns det då en annan tråd med hög förbrukning?Citat från: toggeboy skrivet 18 februari 2011, 16:59:54Jag har haft samma problem. Då byttes det drivkort och då löstes det. //Toggeboy