0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enligt den manual jag hittade så klarar den max 42 ºC på returen vid dessa utetemperaturer.Över denna returtemp så stoppar kompressorn vid kallare än -16 ºC ute. Prova att sänka farten på cirkpumpen så att returtemp från radiatorerna sjunker.
Hej!Undrar varför pumpen stänger av och går på elläget vid cirka 18-?Är ju inställd på -25?Nu hade vi cirka 19- i natt och pumpen stängde av. Gjorde handkörning på vv och då höjdes tempen på vv cirka 0,1 grad var 10:e sekund. Tidsfördröjningen är inställd på tio min... Försöker jag tvångsköra måste jag reseta allt, kontaktorerna bara klickar...Nåt fel kanske?Några tips på inställningar mm?Även om ett elläge går in borde iaf ett kompressorläge gå in och funka, nu klipper den helt...Tacksam för svar:
Jag hittade denna tabell i manualen:Zubadan 2Utetemp. Returtemp.max<-16°C 42°C-15°C → -16°C 46°C-7°C -> -15°C 49°C-5°C->-7°C 51°C-3°->-5°C 53°C>-3°C 57°C Fabriksvärde InställbartSå visst fixar den 57 ºC, men då får det inte vara kallare än -3 ºC ute.Detta är ju problemet med alla luft/vatten värmepumpar, när krämen verkligen behövs finns den inte.Alla luft/vatten VP blir ju elpannor när det blir svinkallt ute.
Detta är ju problemet med alla luft/vatten värmepumpar, när krämen verkligen behövs finns den inte.Alla luft/vatten VP blir ju elpannor när det blir svinkallt ute.
Citat från: Carl N skrivet 13 februari 2011, 09:11:06Detta är ju problemet med alla luft/vatten värmepumpar, när krämen verkligen behövs finns den inte.Alla luft/vatten VP blir ju elpannor när det blir svinkallt ute. Fast jag vet inte om jag kan hålla med,vid -15 behöver inte jag något tillskott,men jag vet många bergvärmepumpar som käkar elpatron vid dom graderna.//Thommy Johansson
Tjoo!Ingen expert på detta men har bara lite info om min....häromdagen -18 inget eltillskott, returtemp ca 34 grader/innetemp 23Har kört med Zubadanen nu ca 1 månad och tycker den verkar helt sjukt bra!//Fredd