0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men vad jag reagerar på är "Födröjd shunt Spärrad", betyder det att så fort nedre pannan kallar på varmvatten så fylls det på från övre pannan plus att VP startar.
Citat från: rabalder skrivet 10 februari 2011, 12:40:13Men vad jag reagerar på är "Födröjd shunt Spärrad", betyder det att så fort nedre pannan kallar på varmvatten så fylls det på från övre pannan plus att VP startar. Shunt Spärrad betyder att shunten aldrig kommer att öppna mot övre pannan, dvs övre pannan kommer bara att användas till duschvatten och aldrig för att värma huset.
Daniel, har du kört anläggningen hela vintern med shunten frånkopplad? Om så orkade 107an leverera värme, vi har ju även i Blekinge haft några nätter under 15C.....Har du inte testat att köra Extra Varmvatten dom gånger du misstänker VV inte ska räcka till?Du kan ju köra den både med fast schema och/eller ad-hoc.
Citat från: rabalder skrivet 10 februari 2011, 13:16:38Daniel, har du kört anläggningen hela vintern med shunten frånkopplad? Om så orkade 107an leverera värme, vi har ju även i Blekinge haft några nätter under 15C.....Har du inte testat att köra Extra Varmvatten dom gånger du misstänker VV inte ska räcka till?Du kan ju köra den både med fast schema och/eller ad-hoc.Jag har kört med shunten frånkopplad sedan årsskiftet. I December körde jag shunten på 180min. Jag kör med extra vv när jag skall bada för annars är det kört. Det jobbiga med att schemalägga är att då måste man duscha på fasta tider och med varierande arbetstider är detta ej optimalt. Ad-hoc??Men jag förväntade mig att en modern värmepump iallafall skulle kunna producera vv som räcker till en dusch.Men vad tror ni det är som gör att pumpen ligger på så många starter per 24/h?
Har själv 29 starter på 15h i Blekinge med 107a/155a och det tycker jag känns rimligt.Som tidigare sagts sänk värmen i övre pannan så att VP får värma varmvattnet.Byt DuschmunstyckeMontera en Extra VV tryckknapp smidigt vid badrummetAktivera shunten igen