0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.
Citat från: Blaser skrivet 09 februari 2011, 17:18:17Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.Nej det där är inte en trevägsventilDet där är en schuntventil som ser till att framledningen håller jämn temperatur oftast efter hur kallt det är ute
Citat från: Lmf skrivet 09 februari 2011, 19:52:37Citat från: Blaser skrivet 09 februari 2011, 17:18:17Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.Nej det där är inte en trevägsventilDet där är en schuntventil som ser till att framledningen håller jämn temperatur oftast efter hur kallt det är uteO inte nog med det. Det är en shuntventil som du som kund kan reglera framledningstemperaturen till radiatorerna. Låter den som du beskriver, och du är säker på att det är därifrån ljuden kommer frånköp en ny!
Citat från: zibrosc1235 skrivet 09 februari 2011, 20:15:10Citat från: Lmf skrivet 09 februari 2011, 19:52:37Citat från: Blaser skrivet 09 februari 2011, 17:18:17Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.Nej det där är inte en trevägsventilDet där är en schuntventil som ser till att framledningen håller jämn temperatur oftast efter hur kallt det är uteO inte nog med det. Det är en shuntventil som du som kund kan reglera framledningstemperaturen till radiatorerna. Låter den som du beskriver, och du är säker på att det är därifrån ljuden kommer frånköp en ny! Nej, det sköter Altherman helt automatiskt. Framledningen ställer du i menyn på Altherman och den tar ingen hjälp från VV-beredaren. Det är skilda system, och går att köra helt oberoende av varandra.
Ingen som har lyssnat på länken?Undrar mest om de ska låta så som det gör.. oavsett om de är en trevägspump eller en shunt ?
aja.. oavsett så brötar den gött när den går..jag spelade precis in en snutt..den är i m4a format.. Lyssna gärna och tyckt till om den ska låta så här.http://www.syconaut.com/home/Memo.m4a