0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
En ack tar tyvärr lite plats...... kanske den ryms i vardagsrummet!!!!! kanske frugan blir x#¤%& då:::
Mattias, vart tror du att all energi som du tillför din "första radiator" tar vägen. Jag anser att den går rakt in i huset. Okey den blir lite utjämnad och fördröjd, pricis som i mitt radiatorsystem. Dock tillför du varenda watt likväl.Jag tror att du cyklar i kapp Jag får aldrig mer än 43 grader fram och 37 grader på returen. Och trots att jag ställt upp värmepumpsstart och min stopptid till max tillåtna så pendlar inte min inomhustemp mer än 0.5-0.8 grader.Det kan jag leva med då det verkar påverka starterna så att de minskar till hälften
Hur mycket pendlar framledningstempen hos dig med dessa inställningar? Har du ändrat "VB diff VP" så att det inte är denna parameter som startar pumpen?
Jag vill fortfarande hävda att den effekt som tillförs acken kommer att hamna i huset (så länge man inte har en shunt), med tempsvängningar som följd, i samma utsträckning som i mitt fall, men längre gångtider får man även med ack. Påstår därför inte att det är fel, bara att man kan uppnå (nästan) samma sak genom att ändra parametrarna. Jag tillför 41-43 gradigt vatten till ett system där börvärdet på framledningen är ca 37 vid -15,-20 grader, det blir inga stora översvängningar trots dubbelt så långa gångtider. Kanske när det blir varmare ute det kan bli problem, vi får väl se. Idag är det -2 och innetempen ligger i det intervall den skall, nu i alla fall. Däremot så är det säkert en jättebra grej om man har en värmepump/radiatorsystem som innebär höga framlednings/returtemperaturer och "tvångs-stopp" på VP:n p.g.a. uppnådda maxtemperaturer, jag har som tur var inga sådana problem. Har däremot ökat relerdatorns tvångsstyrning av start om bör/är-värdet avviker mer än 13 grader till 15 grader. Förklaring: Vid börvärde 37 gr skulle pumpen tvångsstarta vid 24 gr (framl.), efter ändring vid 22 grader, och dit kommer jag aldrig på framledningen (vid pump-stopp). Blir det däremot -30 grader ute och börvärdet 41 grader på framledningen, så vill jag att den skall tvångsstarta vid 26 grader på framledningen. Vid en sådan utetemp kommer jag att ha vissa problem att undvika eltillskott, men verkningsgraden lär ändå ligga på COP 4, minst....
MathiasSDet jag nämnde om hög retur, det gällde en anläggning utan ack!Dom har 2 radiatorer och ca 30 kvm golvvärme. 10,5 kw vp.OM dom hade styrt på returtempen då skulle inte vp funkat alls.....Jag har rek. dom att inst ack som första rad. precis som du nämnt stigen i botten på acken..
Jag gissar att huset är välisolerat? Här hemma blir det kallt om näsan om jag ställer in så - dock inte så konstigt kanske eftersom det finns hål lite överallt och huset är riktigt dåligt isolerat på stora ytor (inte minst uppåt). Vad hade du för temp på framledning strax innan pumpenstartar igen?
Antalet starter/dygn har minskat från >20 till <12, vilket jag tycker är bra med tanke på att jag kör diskmaskinen på varmvatten vilket ger 2-3 starter extra/disk. Detta förutsatt att jag kör den under en driftstoppsperiod på VP:n. Eftersom vv är prioriterat så värms vatten om behov uppstår, trots att man angivit min stopptid till 60 minuter...