0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Vilken typ av kopplingar föredrar ni för vanligt kopparrör ?Presskopplingar, klämringskoppling eller lödning för vattenrör, värmerör eller brine.Vad har ni för erfarenhet av de olika fabrikaten av presskopplingarna !
Röris som gör jobbet rekommenderade presskopplingar då han brukar använda dessa och det ser snyggare ut, enligt honom. Men jag får välja själv, har läst nånstans om begränsad livslängd på presskopplingar pga gummipackning han använder nån M-typ som han har bra erfarenhet av. Har lödda kopplingar sen tidigare och det ser inget vidare ut men det går enligt röris att göra betydligt bättre än de tidigare.
Tror inte riktigt på presskopplingar, rörisarna älskar dem för det går snabbt och håller under garantitiden... Som hemmapulare med gott om tid så brukar jag alltid hårdlöda, dels för hållbarheten (använt under lång tid), man kan se om man misslyckats (det syns på lödningen) samt att det är billigt (om man har aggregatet). Gillar dock inte att hårdlöda inomhus så jag brukar mäta och kapa för att sedan löda utomhus alt. på betonggolv - kan bli riktiga "konstverk" man bär ut och in... sedan använder jag klämkopplingar på strategiska ställen så att det enkelt går att montera isär vid behov.
Tycker det är smidigare att mjuklöda med gasolflaska använder gasen och hårdlödning i undantagsfall.