0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Fattiglapp skrivet 05 februari 2011, 09:24:18Jag köpte för ett tag sedan en sådan där elmätare man sätter direkt i uttaget för att jag hade behov av att mäta en viss förbrukning under en period. Nu behövdes inte denna längre så jag satte den i Uttaget där vi har TV,VHS, DVD samt Wii inkopplat.Trots att samtliga apparater var avstängda så förbrukas där 17 watt/h. Nog för att jag redan visste att detta är en klassisk "eltjuv", men helt klart var denna förbrukning betydligt högre än vad jag trodde. Nu skall förlängningssladd med tryckknapp införskaffas Det bör poängteras här att billiga elmätare som sätts i eluttag ofta mäter helt fel vid låg belasting, många visar 10W fast det egentligen handlar om under 1W.Apparater som produceras idag och sedan ett par år bakåt i tiden ligger oftast på en stand-by under 1W, de allra flesta TV-apparater ligger under 0,2W idag.Att sätta en grendosa (ofta med en glimlampa som drar mer än samtliga anslutna förbrukare i stand-by) eller en fjärrdosa (även den med hög egenförbrukning) eller en master-slav (även den med egenförbrukning) kommer inte att göra det minsta, det du sparar är mycket litet.Dewssutom är besparingen inte hela elkostnaden eftersom apparaterna producerar värme, visserligen inte med COP3 men åtminstone 1:1.
Jag köpte för ett tag sedan en sådan där elmätare man sätter direkt i uttaget för att jag hade behov av att mäta en viss förbrukning under en period. Nu behövdes inte denna längre så jag satte den i Uttaget där vi har TV,VHS, DVD samt Wii inkopplat.Trots att samtliga apparater var avstängda så förbrukas där 17 watt/h. Nog för att jag redan visste att detta är en klassisk "eltjuv", men helt klart var denna förbrukning betydligt högre än vad jag trodde. Nu skall förlängningssladd med tryckknapp införskaffas
Man läser ibland artiklar om den vansinniga standbyförbrukningen. Jag undrar om vissa journalister baserar sina artiklar på resultat från dessa billiga skitmätare.