0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Trots att samtliga apparater var avstängda så förbrukas där 17 watt/h. Nog för att jag redan visste att detta är en klassisk "eltjuv", men helt klart var denna förbrukning betydligt högre än vad jag trodde. Nu skall förlängningssladd med tryckknapp införskaffas
Citat från: Fattiglapp skrivet 05 februari 2011, 09:24:18Lite huvudräkning så fick jag det till att du sparar ca 9kWh/mån på att ha en sladd till med knapp på.Är det värt det, jag menar en sladd till, och dessutom behöva komma ihåg detta varje dag, kanske fler gånger dessutom på en dag.Många bäckar små, men det är inte sååå mycket med 17W i standby på alla dessa grejer.Jag koncenterar mig på de stora strömslukarna, 2st Plasma tv, läslampan i v -rummet (max300W), lyset i hallen (max 180W(dimmer))Resten orkar jag bara inte tänka på/tjata om med familjen.
Det är alldeles säkert att spara en del energi på att slå av viss elektrisk utrustning som står och drar energi och avger värme, men det gäller vissa dagar på sommarhalvåret. På vintern däremot tillför vi ju värme via uppvärmningsanordningar av olika slag, även den som kommer från utrustningar i standbyläge är välkommen som jag ser det.
Och såvitt jag förstått har elpatronerna stått på rätt mycket i värmepumparna i år, särskilt i luft/vattenvärmepumparna då kylan ställt många "besparingskalkyler" på ända.
Ställ dessa investeringar och elkostnader i förhållande till besparingspotentialen i att leta "eltjuvar" i form av standbyutrustningar så blir det lite som att sila mygg och svälja kameler..
"Kampanjen är stort uppslagen och troligen till för att bättra på Eons varumärke. Man väljer att vara trendig och försöka framstå som miljövänlig och hjälpa människor att spara pengar. Fokus försvinner från höga elpriser och den erbarmliga hanteringen av kärnkraftverken."http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3083883.ece
Kalkulatoren min viser at det blir 12,24Kwh pr. 30 dagers måned, eller 146,88Kwh pr. år.