Jag har en sådan pump och i vintras hände följande.
Det bildades en massa is i tråget och på baksidan av ytterdelen, det var enklast att få bort isen genom att hälla varmvatten på isen, men stäng av strömmen först och häll inte vatten i elektroniken.
Isen i tråget försvann när jag monterat en värmeslinga lite provisoriskt se "
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3766.0.html".
Slingan som Citcop skickade hade jag inte lust att montera i kylan och jag tycker inte min slinga drar så mycket. Jag tror att det är bättre om slingan sitter under i en isolerad pryl för då värms tråget upp. Om man monterar slingan i tråget så kanske värmen inte hamnar tillräckligt mycket i tråget.
Nu måste mitt tråg bli varmt eftersom det är isolering neråt och värmekabeln ligger inte ivägen för vattnet.
Isbildningen bakom utedelen berodde nog mest på snö som sögs in mot aggregatet och bildade is så långt ifrån kylpaketet så att avfrostningen inte smälte isen.
Ett problem var det skyddsgaller som skyddar kylpaketets tunna lameller mot beröring, det fungerade som armeringsnät åt snön/isen och blev nästan helt igensatt så det tog jag bort.
Jag tror man skall sätta tak över så att snön får lite svårare att sugas in men det har inte blivitt gjort ännu.
Messer