Tillbaka på forumet igen efter några års uppehåll!
Nytt hus och nya förutsättningar. Jag skulle vilja ha råd och input på vilka olika alternativ man skulle kunna tänka sig. Först fakta:
Begus hus byggår 1988, 117kvm stående på sutteräng 117kvm. Västernorrland
Uppe är själva boytan med sovrum, kök, vardagsrum mm.
Nere är det garage, förråd, arbetsrum och tvättstuga.
Uppe sitter en Bahco ACF frånluftsvärmeväxlare (original 1988) med en del i kryddhyllan och en del i trappen ner mot nedervåningen. Inbyggda rör i taken och utanpåliggande rör som även går ner och bara värmer i tvättstugan nere. Uppgiven totalförbrukning är 20.000 kWh per år.
Uppe finns även en braskamin.
Nere sitter det några gamla el-element som ger hjälplig värme i arbetsrummet och garaget och ett som hjälper till lite i tvättstugan.
Nere sitter även varmvattenberedaren CTC original 1988.
Vad vill jag uppnå? Jo jag är ingen ved-människa så brasan kommer enbart fungera som mysfaktor. Istället vill jag ha en stabil lösning som ger bra komfort till lägsta möjliga pris och helst så lite investering som möjligt. Jag skulle önska att det var varmare nere i sutterängdelen utan att för den skull blev ruinerad.
Vad kan man tänka sig för lösningar? Det är inte aktuellt att konvertera hela huset till vattenburet, det tror jag inte går att få ekonomi i. Byta ut frånluftsvärmeväxlaren till en frånluftsvärmepump? Hur gör man då med varmvattenberedaren som faktiskt är 24 år gammal?. Göra någon vattenburen historia nere och frånluftsvärmepump uppe?
Frågorna är många så det är bara att ösa på med förslag för den som känner för det.