0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag ändrar Justeringen till en flackare kurva får jag även högre börvärde när det blir typ +5 och varmare ute och då blir det för varmt istället. Min undran var att kurvan Lutning i manualen inte stämmer med det börvärde jag får vid -1 grad ute. i stället för 34/35 grader blir det 30 grader som börvärde ut på framledning. Kan inte vara riktigt med 5 graders felmarginal. Denna dag har utetemperaturen gått från +2 och nu -1 men med nästan samma börvärde på framledning 30/31 C* ./
Kullabacken.Hur menar du att Husvärme från påverkar kurvan?
Innebär det att om man har hittat en kurva som är bra och höjer husvärme från några grader så får man börja justera på huskurvan för då kan väll inte den stämma.
Husvärme från stänger väl helt sonika av värme ut till radiatorerna när utetempen blir vad man ställt in den till? Hmm.. du menar att kurvan startar från husvärme från också. Då kommer jag få det hett om öronen när det blir varmare ute. Får prova detta senare när det blir varmare. Rumsgivaren hjälper inte den heller, visar alltid högre and börvärde ca: 1 grad. Går kanske få bättre om jag ändrar bör på rumsgivare men bättre få till grundinställning först och sedan ha rumsgivaren som kompensering kring justa grundinställningar. Om det nu skulle vara -1 grad hos dej Kullabacken kanske du kunde kolla börvärde för framledning vid Lutning 40 Justering 0 och rumsgivare Nej, tar bara 2 minuter att göra. /