0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hitta en förugn nu till vettigt pris blir nog lika svårt som det är att få tag i en snöslunga i skåne till vettigt pris.Det är inte rätt tid nu att köpa förugn om man så säger.10meter murad skorsten bör inte vara några problem.När du fått tag i en förugn tänk på att inte använda finkluven ved för då kan man få övertändning i ved magasinet.Inget farligt i sig men det kan rycka något djä.... i ett par timmar.Jag brukade tända men finkluvet sen la jag på några bitar runt 10cm ovan på dom till halva magasinet något större bitar och den övre halvan av magasinet la jag i bitar på upp till 25cm.
styrningen regleras väl lättadt med e dragtermostat å ev en anlignings termostat som slår av å på ev cirkpumpar till pannan..skulle va skoj om du satte in 1500 liter acctank till pannan så du fick lite volym att jobba mot så brännaren fick gå för fullt 2x per dag,laddade du upp 1500 liter vatten så bör det ju lättsamt räcka till dagen efter...
Jag styrde den med en ställbar anliggnings termostat monterad direkt mot pannkroppen.Värmen ut i huset styrde jag med shunt automatik.Jag körde på 70grader för när den går ner i vilo läge är det en viss tröghet så temperaturen stiger ca 10 grader till.Vill minnas spjälet var öppet ca 1 cm vid drift och ca 2mm i vilo läge.Jag använde mao långt ifrån full effekt på förugnen.Jag hade den monterad i olje luckan.Passade direkt in i hålet utan några modifieringar alls.
Jag minns inte riktigt vid vilka temperaturer den jobbade vid men termostaten jag hade var det väldigt liten diff mellen från och tillslag iaf runt 2 grader tror jag men det spelar ingen roll iom den stiger i temperatur ett tag efter den gått i villo läge.Du får hålla ögenen öppna efter ack tankar för ibland dyker det upp riktigt prisvärda sådana.Du kan även bygga ett övertrycksfritt system men en gamal oljetank som man hittar gratis på blocket.http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html