Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frikyla - korrigering av installation, men hur?  (läst 9713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« skrivet: 30 januari 2011, 23:31:48 »
Hej,

Har haft ett par ämnen igång rörande min installation av frikyla.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34276.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36167.0

Har efter en halv vinter lagt undan tankarna på att kasta ut grejorna och närmat mej tanken att försöka få till en fungerande installation.
Som jag tidigare nämnt och som framgår i inläggen ovan så är installationen verkligen dåligt utförd och behöver modifieras på ett flertal punkter.

Har varit i kontakt med andra VVS-installatörer på orten och behöver lite mer kunskap innan jag fattar ett beslut. Eventuellt kommer jag att försöka fixa felen själv.
Har dock några frågor som jag skulle behöva få svar på innan beslutet fattas.

1) Vilken typ av rörisolering skall användas?
Tror att AF/Armaflex är rätt svar.

2) Vad heter de svep som skall användas?
Skulle vara tacksam för bild och/eller RSK-nummer.

3) På ett ställe går rören till fläktkonvektorn så nära värmebärarrören att isoleringen trycks ihop (se bifogad bild). Fungerar isoleringen ändå? Om inte, vilka rör bör dras om? Antar att böjar betyder tryckfall och mer tryckfall vill jag nog inte ha till fläktkonvektorn.

4) Det sitter dubbla batterier i fläktkonvektorn (kyla+värme). Borde det inte sitta en magnetventil eller åtminstone en strypventil för värmebatteriet (se bifogad bild). Som det är nu kortsluter den vid värmeladdning (lika temp på tillopp och retur). Om det är sommar och kylan går så borde det innebära att varje VV-laddning skickar upp en skvätt 50 ºC VV som ger värme när jag bara vill ha kyla.
Kort och gott. Hur borde det se ut vid anslutningen av alla rör?

5) Några ideer om hur man löser dräneringen?
Idag har VVS-installatören dragit armerad PVC-slang till toaletten på våningen under. Inte snyggt. Dessutom är den klamrad med fula metallklips. Måste gå att göra snyggare. Tacksam för tips.

Många frågor, men vill inte misslyckas denna gång.

För Er som vill läsa mer så går det bra att besöka min hemsida där installationen dokumenterats med foton.
http://elmerbryd.gotdns.com/vp
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29883
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2011, 07:48:29 »
Jag kan bara svara för hur det ser ut hos mig, och där funkar det bra.
1) Armaflex-svart.
2) Vanliga kopparsvep, typ 5496 på Rinkaby.
Rören är fästa i taket så pendeln sitter rakt upp, upplever inga kondensproblem med detta.
Skarvarna i isoleringen är tejpade runt svepen.
3) Vet inte, hos mig är brinerören dragna så att isoleringen inte blir ihoptryckt.
4) Hos mig sitter det magnetventiler, jag använder den till kylan.
På värmen så har jag kopplat loss magnetventilen och skruvat loss den så den stryper in flödet på värmebäraren lagom.
Skulle jag göra om så skulle jag byta ut magnetventilen på värmen mot en vanlig handratt för instrypning av flödet.
5) Kopparrör med lite fall ända ner till en golvbrunn i källaren.

Sen fick jag faktiskt komplettera med lite extra isolering själv.
På själva konvektorn var inte ventilen isolerad, där droppade det lite.
Cirkpumpen för frikyla lade jag på lite extra isolering på pumphuset.
« Senast ändrad: 31 januari 2011, 07:51:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2011, 10:41:29 »
2) Det finns ett tillbehör som heter ArmaFix.

Den här manualen innehåller en hel del nyttig info: http://www.armacell.com/www/armacell/ACwwwAttach.nsf/ansFiles/ArmaflexApplicationManualS.pdf/$File/ArmaflexApplicationManualS.pdf

3) Det borde inte ha nån betydelse eftersom det är så kort sträcka.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2011, 17:28:39 »
Kondensisolering funkar sämre om den är klämd men på frikyla som går några veckor per år tror jag inte det spelar nån roll. Rörsvepen brukar kallas kylsvep köpte mina på nätet men kommer inte ihåg vart. Om du ska kapa rören nånstans kan du köpa hel isolering att trä på så slipper du längdskarven.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2011, 21:09:47 »
Carl N,

Tack för dina råd.
Tolkar ditt svar som att även du kör värme och kyla i din fläktkonvektor.
Har du inga problem med att VV-laddning puffar ut en skvätt 50 ºC vatten till fläktkonvektorn när du enbart vill ha kyla? Eller stänger du helt enkelt av med magnetventilen?

Borde inte jag ha en magnetventil på kylsidan?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2011, 21:11:55 »
purjo__,
Tack för dina råd. Kanonliteratur. Trodde jag undersökt hela deras webbsida.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2011, 21:14:22 »
smurfen72,

Tack även till dej.
Menar du sådana där kylsvep som ser ut som 2 halvmånar bestående av isolering som man bultar ihop :o
Gick det att förstå?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2011, 21:16:34 »
Carl N,

Tack för dina råd.
Tolkar ditt svar som att även du kör värme och kyla i din fläktkonvektor.
Har du inga problem med att VV-laddning puffar ut en skvätt 50 ºC vatten till fläktkonvektorn när du enbart vill ha kyla? Eller stänger du helt enkelt av med magnetventilen?

Borde inte jag ha en magnetventil på kylsidan?

På sommaren när frikylan är aktuell så kopplar inte växelventilen i vp om mot rad systemet så nån skvätt varmt vatten bör inte komma ut. Japp precis såna kylsvep 2 delade
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2011, 21:31:37 »
Hittade vart jag köpte kylsvep dinvvsbutik.se RSK-nummer   3805625 monteras på en gängad skruv som jag köpte jag på clas olsson rörisoleringen köpte jag på bynor på rulle ej delad. Man måste ha en speciall tejp och tejpa alla skarvar efter att man limmat skarvarna med speciellt lim. Fast jag fuskade och limmade med kontaktlim för det påstod en som kan isolering att det funkade lika bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2011, 21:41:05 »
På sommaren när frikylan är aktuell så kopplar inte växelventilen i vp om mot rad systemet så nån skvätt varmt vatten bör inte komma ut.

På min 5 år gamla 1230 så återgår växelventilen till värmeläge efter avlutad VV-laddning även om inget värmebehov finns eller även om VP står i sommarläge. Tar några sekunder innan flödet stannar. Så VV läcker ut en bit till de närmsta radiatorerna innan allt stannar av. Brukar iof stänga värmesystemet med kulventiler på sommaren, men det är lätt att glömma bort och öppna på hösten.
Har heller inte Nibe's originaltillbehör för frikyla som kanske sköter detta...

dinvvsbutik.se RSK-nummer   3805625

 Thumbsup

Man måste ha en speciall tejp och tejpa alla skarvar efter att man limmat skarvarna med speciellt lim.

Menar du skarvarna vid kylsvepen?
Eller alla skarvar?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2011, 21:45:22 »
Man ska tejpa alla skarvar även längdsgående om det ska bli riktigt bra Thumbsup därför är det bra med hel rörisolering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2011, 23:23:37 »
http://vvsgds.jetshop.se/kylsvep-dim-22-p-149-c-168.aspx
http://vvsgds.jetshop.se/armaflex-tejpisolering-p-148-c-168.aspx (dyrt :'()
http://vvsgds.jetshop.se/armacell-isolering-22-p-297-c-168.aspx (längsgående skarv har självhäftande tejp, vanligt kontaktlim har funkat bra i ändskarvarna åtminstone för mig)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2011, 23:32:03 »
digitalrobert,
 Thumbsup
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2011, 00:34:30 »
Nu vet jag inte om de säljer direkt till privatpersoner. Men jag köpte rörisolering från http://www.foamteam.se/ när jag installerade frikyla på jobbet. De säljer endast rörisoleringen i "storpack" men tejpen gick att köpa enstaka rullar, bra pris var det också (under 100kr för 15 meter om jag inte minns helt fel).
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29883
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla - korrigering av installation, men hur?
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2011, 07:36:58 »
Carl N,

Tack för dina råd.
Tolkar ditt svar som att även du kör värme och kyla i din fläktkonvektor.
Har du inga problem med att VV-laddning puffar ut en skvätt 50 ºC vatten till fläktkonvektorn när du enbart vill ha kyla? Eller stänger du helt enkelt av med magnetventilen?

Borde inte jag ha en magnetventil på kylsidan?

Jepp, jag kör både värme och kyla.
På sommaren brukar jag stänga VB-cirkpumpen så då kommer inget vatten efter VV-laddning.
(Jag motionerar växelventilen 1 gång i veckan.)
På kylsidan sitter det en elektroniskt termostat (on/off) som då är stängd när kylan är avstängd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!