0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: smurfen72 skrivet 29 januari 2011, 12:50:561225 är en äldre typ av vp med bland annat mindre beredare ingen usb loggning ingen färgskärm en massa nödvändiga saker därför tyckte jag att den inte var värd mer än hälften av nya modellens pris men det är väl bara att annonsera på forumet till högsbjudande. Men vore det min skulle jag försöka lösa problemet utan att byta vp.Jag tror att alla skulle vilja lösa problemet utan att byta värmepump, och tro mig vi har försökt. Men om ingen kan lösa det, vad kvarstår då förutom att försöka byta pump?
1225 är en äldre typ av vp med bland annat mindre beredare ingen usb loggning ingen färgskärm en massa nödvändiga saker därför tyckte jag att den inte var värd mer än hälften av nya modellens pris men det är väl bara att annonsera på forumet till högsbjudande. Men vore det min skulle jag försöka lösa problemet utan att byta vp.
Jag tycker att det verkar som att problemet beror på resonans i rören. Lösningen kan vara så enkelt som att flytta upphängningspunkterna för de rör som vibrerar, spänna fast röret med en gummistropp mellan upphöngningarna eller ändra vikten på röret genom att sätta en tyngd mitt emellan upphängningspunkterna.
CiteraDet vibrerar som mest där röret kommer ut ur/går in i VPn. Sen vibrerar det hela väggen mellan VP och radiatorer.Kan det vara så att det finns "anliggning" av rören inne i vp som orsakar detta?
Det vibrerar som mest där röret kommer ut ur/går in i VPn. Sen vibrerar det hela väggen mellan VP och radiatorer.
Går slangarna rakt eller i 90° vinkel?
Gummi kompar Thumbsup Kortare, blir inte samma spänn i grejerna som om man böjt flexslangen
Men vänta nu...Du har flexslangar överallt och ändå så vibrerar det?Jag har min pump i källaren och visst hörs den. Men bara när man öppnar källardörren.Du måste väl ändå ha koll på hur den är inkopplad?
Tillsvidare om det stör, kör den på dagtid och accumelera värme i plattan så klarar du dig ett tag, om du har golvvärme vill säga, sen stäng av pumpen och kör elpatron på natten, men as tråkigt och drygt..Om allt är provat, men tråkigt och sälja och byta pump som bara minskar problemet marginellet är dyrt byte..! Och självklart går det att dranen ramsa om pumpen skall säljas, fjärrvärme? Hålet vart felberäknat och för kort och fryset, bla, bla..tror den är lättsåld, men bara bökigt att handla ny pump och ställa in den och försöka sälja den gamla senare, är ju ändå lite pengar..
Lägg upp bilder Thumbsup Vart bor du? Det står katrineholm,stämmer det?
Kollade på bilden. Det där kan jag fixa hur lätt som helst. Det kan andra oxå. Bor du mitt i kommunen eller kanske mot sthlm till Det ser ut som ett rör går iväg innan slangen, där är första felet. Du behöver inte köpa ny pump. Du har en rutten installation bara. Det går att fixa
VP:n ska, för att bli så tyst som möjligt, anslutas direkt med slang eller gummi-kompensatorer. Dessa ska kopplas utan att det blir spänn i dem. Dem ska sitta löst och ledigt. Det gäller samtliga anslutningar,även exp kärl om det har en separat anslutning på VP:n.Det kan vara svårt att göra så här i verkligheten, och det brukar fungera ändå för det mesta. men om det blir som i ditt fall nu med mkt ljud så är detta lösningen. Man kanske kan flytta ut vp:n en bitt för att få plats?Annars så bygger inte gummi kompensatorer lika mkt som flexslang och då kan man köra med dessa.Nyköping Ja om du inte har ngn annan utväg än att köpa en ny VP så får väl jag ta den vägen hem från sthlm då Men försök med din installatör först, han blir nog billigare. Fast jag är billigare än en IVT E9
Oraklet är svag för kaffe, så bjuder du honom på en kopp så får du säkert en gratis konsultation Thumbsup
Kaffe? vad är det? Om det är trångt så kan man dra rör tills man får plats med slang eller liknande. Men dessa rör får då inte fästas i tak eller vägg, för vad gör då slangen för nytta? fast med en VA vinkel och sedan slang så bygger det inte mer än med rör.VP:n ska stå helt "sladdrig" och fri. Systemet byggs upp på vägg eller tak och avslutas med ventiler, sedan ansluts VP via slangar Thumbsup Det ska vilken röris som helst kunna bygga. Även om dem aldrig sett en VP, så kan dem följa dina instruktioner. Jag bor i Mariestad, så lite omväg blir det ju, men finns ingen annan utväg så