Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vacuumsugning - väldigt olika besked !  (läst 33361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #75 skrivet: 01 februari 2011, 21:08:19 »
finns det torkfilter i luft/luft?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #76 skrivet: 01 februari 2011, 21:19:01 »
finns det torkfilter i luft/luft?
åtminstone i mina toshiber,men det kanske inte finns på alla fabrikat?
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #77 skrivet: 01 februari 2011, 22:00:36 »
jo det finns nog på alla. ME har extra stora filter vad jag förstått.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #78 skrivet: 01 februari 2011, 22:06:39 »
jahapp....såga gärna isär ett sådant torkfilter o kolla vad det innehåller......uppdatera gärna oss andra efter.....

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #79 skrivet: 01 februari 2011, 23:13:45 »
Fidusen..!

Nu  undrar jag om vi inte pratar förbi varandra..? Att det inte gÃ¥r att fÃ¥ helt vattenfritt, var precis vad jag försökt förmedla. Kanske inte sÃ¥ tydligt, men i alla fall...

10 ppm... är det en "verdertagen" nivå? Mitt räkne-exempel tidigare fick ca 20 ggr högre halt.

10 ppm blir ca 10 µL (= 10 mm³) vatten i en normal LL.

-------

Torkfilter i LL ..?
Hur ser dom ut?  (bild-exempel kanske?) Var brukar dom sitta?

Ingen manual jag läst (Tosh. ME, MHI) har nämnt, eller visat något torkfilter i rör-ritningarna.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #80 skrivet: 02 februari 2011, 02:00:05 »
När man håller på etsar kretskort så lär man sig ganska snart att rengjord och polerad metallblank koppar kan mörkna ganska fort, speciellt om det är fingeravtryck på det och kopparen under ett fingeravtryck kan korroderar så våldsamt att en tunn ledare typ 8 mil (ca 0.2 mm bred) kan bli avbrott i efter ca 6 månader.

Det är faktiskt en av de vanligaste orsakerna till att prototypkort inte fungerar efter några månader om man inte varit noggrann med lackning mm.

När det gäller torkfilter så brukar de oftast ha zeoliter med porstorlek på mellan 3-4 ångström och dessa är verkligen inte att leka med om man sågar sönder en sådan och inte är mättad med vattenånga - en sådan kärna eller bitar av dessa kan bränna fingrarna och hud av värmeutvecklingen när den försöker dra fukten ur handen/fingrarnas hud som greppar den, så hårt suger den fukt, huden blir dessutom läderartad och tenderar att spricka om man sträcker ut den - tills den har återfuktat sig igen...

Värmen som bildas är faktiskt från kappillärkondensation av fukten inne i porerna i zeoliten (samma typ av krafter som suger fast fukt i kopparoxidens porer om det finns någon oxidlager alls, men inte alls lika starka krafter). En sådan filter går inte att torka igen med vakumsugning oavsett tid och den blir fuktig fort om den har ändarna öppen mot luften, har den varit öppen över 15 minuter mot luft så har så mycket kapacitet förbrukats för att den har sugit fukt genom öppningarna att den anses inte gör någon vidare nytta i systemet längre och filtret är bara att lämna till återvinning igen - trots att den ser helt ny ut.

Danfoss har väldigt många intressanta dokument att läsa om om man är intresserad och för torkfilter så kan man titta tex på http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/01/DKRCCPDE00C502.pdf och minsta storleken filter har en typisk absorbtionsförmåga för 5-6 kg köldmedier från 1030 ppm till 30 ppm vilket då motsvarar ca 5-6 gram vatten (1 ppm = 1 mg vatten per kilo kölmedie)
  

Förtjockningen innan kapillärröret på en kyl/frys är egentligen torkfiltret och fyllningen brukar vara 18 gram vilket gör att den kan ta upp mellan 2-4 gram vatten beroende på kölmedie. med HC och R12 så kan den absorbera mer fukt medans med R134a/R22/R407C/R410A som i sig agerar lite som flytande torkmedel och konkurrerar gör att kapaciteten är mindre för samma mängd zeoliter, typiskt halva mängden gentemot R12 om man pratar max 10 ppm.

---

När det gäller att få en demonstration på hur snabbt en torkmedel med kapillärkondensation faktiskt kan suga gas/fukt så kan man prova det med ett expriment som verkligen får en att höja ögonbrynen på hur fort en del fysikaliska fenomen faktiskt jobbar.


Kräver dock lite förberedelser som att först under vakum och i ugn runt 200 grader torka lite silikagel ('vit' kattsand av den lätta halvgensomskinliga typen duger bra) och när det är torkat i vakum under 4-5 timmar (eller när vakumet går under 0,01 mBar), svalnat och förvarat i lufttryck i glasburk med tät plåtlock, så går man till nästa steg och svänga en plastpåse så att den är nästan full uppblåst med luft (blås inte med munnen - andedräkten är full med vattenånga) därefter så letar man fram sin kylspray eller airduster med HCF134a (kolla dess säkerhetsdatablad på nätet om det är osäkert) och blåser in ett par _korta_ duttar i den redan luftfyllda påsen.
 
Därefter tar man en tesked av den torkade silikagelen från glasburken och kastar in i den luftfyllda påsen med lite HCF/R134a i sig och försluter snabbt igen - nu studerar man påsen och finner att på endast ett par sekunder så har den skrynklat sig ganska mycket för att gasvolymen minskat och man finner att silikagelbitarna inne i påsen är närmast heta i temperatur.

FrÃ¥gan man kan ställa sig är hur i helsike en liten skvätt silikagel i botten av plastpÃ¥sen lyckas rensa hela gasvolymen i pÃ¥sen pÃ¥ HCF134a/R134a-gas nästan fullständigt pÃ¥ bara ett par sekunder. Det intressanta är att även om silikagel gillar R134a väldigt mycket, sÃ¥ gillar den vattenÃ¥nga väldigt mycket bättre - sÃ¥ mycket att den sparkar ut den absorberade R134a för att ge plats Ã¥t vattenÃ¥nga istället - tar man ut nÃ¥gra av dessa silikagelbitarn ur pÃ¥sen och droppar ned det i en glas vatten sÃ¥ kommer man se bitarna bubbla som en lite treo - av den tidigare absorberade R134a! (namnet zeolit och ofta i engelska kallad för 'molecular sieve' stÃ¥r ursprungligen för  'bubblande stenar')

Varför man mÃ¥ste vakumtorka under hetta silikagelen inför exprimentet beror pÃ¥ att om den har mer än ca 1% Rh i motsvarande fukthalt i silikagelen - sÃ¥ kommer den inte att absorbera nÃ¥gon R134a alls i exprimentet!!    

Silikagel är i jämförelse med zeoliter en ganska svag torkmedel som allt för gärna börja lämna ifrån sig fukt redan vid 50 grader och har man med egna ögon sett/utförd ovanstående experiment så inser man vilken otrolig sugverkan ett torkfilter har på sin omgivning om dess anslutningar är öppna mot fria luften och att torkfiltret ganska snabbt blir mättat om det inte försluts igen på väldigt kort tid.

för att torka zeoliter från fukt så måste den värma mellan 250 till 350 grader C under vakum och många timmar för att få ut vattnet ur zeoliten. Dom flesta torkfilter för kylindustrin man köper tål inte att värmas mer än 125 - 150 grader C inklusive Danfoss filter pga plast, bindemedel som håller ihop torkpärlorna och ev. filterduk i syntet eller cellulosa - vilket gör att dessa inte går att generera om de av misstag blivit fuktiga innan inmontering.

 
« Senast ändrad: 02 februari 2011, 02:15:46 av xxargs »

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #81 skrivet: 02 februari 2011, 08:59:03 »
När man håller på etsar kretskort så lär man sig ganska snart att rengjord och polerad metallblank koppar kan mörkna ganska fort, speciellt om det är fingeravtryck på det och kopparen under ett fingeravtryck kan korroderar så våldsamt att en tunn ledare typ 8 mil (ca 0.2 mm bred) kan bli avbrott i efter ca 6 månader.

Det är faktiskt en av de vanligaste orsakerna till att prototypkort inte fungerar efter några månader om man inte varit noggrann med lackning mm.

När det gäller torkfilter så brukar de oftast ha zeoliter med porstorlek på mellan 3-4 ångström och dessa är verkligen inte att leka med om man sågar sönder en sådan och inte är mättad med vattenånga - en sådan kärna eller bitar av dessa kan bränna fingrarna och hud av värmeutvecklingen när den försöker dra fukten ur handen/fingrarnas hud som greppar den, så hårt suger den fukt, huden blir dessutom läderartad och tenderar att spricka om man sträcker ut den - tills den har återfuktat sig igen...

Värmen som bildas är faktiskt från kappillärkondensation av fukten inne i porerna i zeoliten (samma typ av krafter som suger fast fukt i kopparoxidens porer om det finns någon oxidlager alls, men inte alls lika starka krafter). En sådan filter går inte att torka igen med vakumsugning oavsett tid och den blir fuktig fort om den har ändarna öppen mot luften, har den varit öppen över 15 minuter mot luft så har så mycket kapacitet förbrukats för att den har sugit fukt genom öppningarna att den anses inte gör någon vidare nytta i systemet längre och filtret är bara att lämna till återvinning igen - trots att den ser helt ny ut.

Danfoss har väldigt många intressanta dokument att läsa om om man är intresserad och för torkfilter så kan man titta tex på http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/01/DKRCCPDE00C502.pdf och minsta storleken filter har en typisk absorbtionsförmåga för 5-6 kg köldmedier från 1030 ppm till 30 ppm vilket då motsvarar ca 5-6 gram vatten (1 ppm = 1 mg vatten per kilo kölmedie)
  

Förtjockningen innan kapillärröret på en kyl/frys är egentligen torkfiltret och fyllningen brukar vara 18 gram vilket gör att den kan ta upp mellan 2-4 gram vatten beroende på kölmedie. med HC och R12 så kan den absorbera mer fukt medans med R134a/R22/R407C/R410A som i sig agerar lite som flytande torkmedel och konkurrerar gör att kapaciteten är mindre för samma mängd zeoliter, typiskt halva mängden gentemot R12 om man pratar max 10 ppm.

---

När det gäller att få en demonstration på hur snabbt en torkmedel med kapillärkondensation faktiskt kan suga gas/fukt så kan man prova det med ett expriment som verkligen får en att höja ögonbrynen på hur fort en del fysikaliska fenomen faktiskt jobbar.


Kräver dock lite förberedelser som att först under vakum och i ugn runt 200 grader torka lite silikagel ('vit' kattsand av den lätta halvgensomskinliga typen duger bra) och när det är torkat i vakum under 4-5 timmar (eller när vakumet går under 0,01 mBar), svalnat och förvarat i lufttryck i glasburk med tät plåtlock, så går man till nästa steg och svänga en plastpåse så att den är nästan full uppblåst med luft (blås inte med munnen - andedräkten är full med vattenånga) därefter så letar man fram sin kylspray eller airduster med HCF134a (kolla dess säkerhetsdatablad på nätet om det är osäkert) och blåser in ett par _korta_ duttar i den redan luftfyllda påsen.
 
Därefter tar man en tesked av den torkade silikagelen från glasburken och kastar in i den luftfyllda påsen med lite HCF/R134a i sig och försluter snabbt igen - nu studerar man påsen och finner att på endast ett par sekunder så har den skrynklat sig ganska mycket för att gasvolymen minskat och man finner att silikagelbitarna inne i påsen är närmast heta i temperatur.

FrÃ¥gan man kan ställa sig är hur i helsike en liten skvätt silikagel i botten av plastpÃ¥sen lyckas rensa hela gasvolymen i pÃ¥sen pÃ¥ HCF134a/R134a-gas nästan fullständigt pÃ¥ bara ett par sekunder. Det intressanta är att även om silikagel gillar R134a väldigt mycket, sÃ¥ gillar den vattenÃ¥nga väldigt mycket bättre - sÃ¥ mycket att den sparkar ut den absorberade R134a för att ge plats Ã¥t vattenÃ¥nga istället - tar man ut nÃ¥gra av dessa silikagelbitarn ur pÃ¥sen och droppar ned det i en glas vatten sÃ¥ kommer man se bitarna bubbla som en lite treo - av den tidigare absorberade R134a! (namnet zeolit och ofta i engelska kallad för 'molecular sieve' stÃ¥r ursprungligen för  'bubblande stenar')

Varför man mÃ¥ste vakumtorka under hetta silikagelen inför exprimentet beror pÃ¥ att om den har mer än ca 1% Rh i motsvarande fukthalt i silikagelen - sÃ¥ kommer den inte att absorbera nÃ¥gon R134a alls i exprimentet!!    

Silikagel är i jämförelse med zeoliter en ganska svag torkmedel som allt för gärna börja lämna ifrån sig fukt redan vid 50 grader och har man med egna ögon sett/utförd ovanstående experiment så inser man vilken otrolig sugverkan ett torkfilter har på sin omgivning om dess anslutningar är öppna mot fria luften och att torkfiltret ganska snabbt blir mättat om det inte försluts igen på väldigt kort tid.

för att torka zeoliter från fukt så måste den värma mellan 250 till 350 grader C under vakum och många timmar för att få ut vattnet ur zeoliten. Dom flesta torkfilter för kylindustrin man köper tål inte att värmas mer än 125 - 150 grader C inklusive Danfoss filter pga plast, bindemedel som håller ihop torkpärlorna och ev. filterduk i syntet eller cellulosa - vilket gör att dessa inte går att generera om de av misstag blivit fuktiga innan inmontering.

 

Tack för en intressant föreläsning. Ditt experiment skulle göra en bra och pedagogisk youtube  Thumbsup

Den förnuftige installatören monterar in ett extra torkfilter oavsett om det finns fabriksmonterat eller inte.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Boss87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #82 skrivet: 12 februari 2011, 22:58:18 »
När är de meningslöst att försöka ge sig på att vakuumsuga en L/L temperatur mässigt, redan vid 1 ºC kan man ge upp hoppet att vakuumsuga?

/boss87

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #83 skrivet: 13 februari 2011, 18:49:35 »
Hopplöst är det inte men kravet på en pump som suger väldigt djupt och pumptider ökar väldigt snabbt så fort man närma sig nolla och går under denna.

Enstegs vakumpump ala Jula kan man vart fall glömma.

Har man strikt lågfukfilosofi i sitt arbete med fabrikstorkade rör fyllda med skyddsgas (ändarna är till plattade med kultång och ihoplödd på samma sätt som servicledningen på en kylskåp), rask arbete när det konas och monteras och sätts under vakumpump fortast möjligt efteråt så är man mindre beroende av utomhustemperaturen då rören redan är torra inuti och fukten som kom in i rörändarna under monteringen, pumpas bort ganska fort om det tas kvickt med vakumpumpning efter monteringen.

Den lättaste fukten att pumpa bort är den fukten som aldrig kom in i systemet!.

Har man däremot rör som förvarats med öppna ändar med pÃ¥ sin höjd plastpropp och kanske börjat mörkna av kopparoxider inuti sÃ¥ är de att betrakta som fuktiga och dÃ¥ bör man nog vänta tills varmare väder. 

Vill man kolla om ett rör invändigt har börja oxidera sÃ¥ kan man sÃ¥ga en rörbit, kanske sprätta upp den om det är tillräkligt stort och sÃ¥ doppar man den i lite utspädd saltsyra (finns i färgbutiken, än sÃ¥ länge) eller bara placerar en doppe pÃ¥ ytan  skölj av med destvatten (Ã¥t rätt hÃ¥ll) och blÃ¥s rent med tryckluft. finns det minsta lilla färgskillnad mellan det som har berörts av saltsyra och det som inte är berört av saltsyra, sÃ¥ har ytan börjat oxidera. saltsyra biter inte pÃ¥ naken koppar utan mÃ¥ste ha hjälp av syrgas eller att kopparen är oxiderad för att kunna lösas upp.
   


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!