0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag funderat på att göra är att lägga en värmekabel dubbel under en rörisolering av den typ som man kan öppna och stänga och sedan stoppa in en temometersond under isoleringen ? Då ser jag ju direkt hur varmt det blir, fast termometern går ju bara till 40 grader förstås, men det borde väl räcka ?
... Vari ligger meningen med att försegla rören om det finns luft i dom? Dom bör väl vara fyllda med torr kvävgas! ...
Toprunner,Har du frost inne i rören så har du nog missat något Rören i ett installations kit är skyddsgasfyllda och förseglade, den tid det tar att kapa och kona lär det inte bli någon frost i rören om inte rören är betydligt mycket kallare än den omgivande uteluften MVH/Fidusen
Toprunner,Även om luften har ett Rh98% och det är -20 grader kallt bildas ingen frost om rören inte är kallare än -20 grader.För att en frostavsättning skall ske måste mediet som bär vatten molekylerna vara varmare en de föremål som frost kan bildas på.Nej, jag kan aldrig vara 100% säker på att all fukt som kokas ur verkligen transporteras ur systemet.MVH/Fidusen
Man kan ju hålla på "in absurdum" med att jaga ut det sista lilla unset vatten ur ett system. Någonstans måste man dra gränsen. Ska man göra allt som går, får man hålla på i en månad med en installation.Man ska göra "tillräckligt" bra - inte mer.- Right..?Kompressorns tätningar förstörs och kompressorn havererar inte för att "det finns" vatten i systemet. Utan för att det är "för mycket" vatten i systemet.- Right..?