Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vacuumsugning - väldigt olika besked !  (läst 33365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2011, 13:52:28 »
Ja du har helt rätt Zibro att det bästa är om Emaxi väntar till våren, den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge sägs det, och en QC-pump är givetvis inget alternativ alls i sammanhanget om man vill ha lite hyggligt värmeutbyte av pumparna. Sen tycker jag som vanligt att det är mkt märkligt att alla måste rusa åstad och köpa och installera pumpar mitt i vintern, det borde man väl kanske ha förstått och kommit på redan under föregående vinter isf att det fanns ett behov och fixat till detta under den mera drägliga årstiden istället. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2011, 14:16:10 »
Om evakueringen (vakuumsugningen) vid en nyinstallation lyckas bra eller inte beror ju mer på temperaturen hos inomhusdel och övervägande del av rörlängden, än av hur kallt det är ute. Utomhusdelen är ju redan förfylld med kylmedium på fabrik. Så om installationen görs så att det mesta av kylmedierören går i uppvärmd lokal (eller går lätt att ordna provisorisk uppvärmning av dem under evakueringen) så behöver man inte vara rädd för kyla utomhus. Vakuumpumpen fungerar som regel bättre ju kallare den är.

Om det däremot gäller att evakuera en anläggning där även utomhusdelen är helt tom på kylmedium (t ex efter reparation, läckage eller montering av begagnad värmepump) så kanske det är bättre att vänta på töväder.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2011, 14:30:14 »
Om evakueringen (vakuumsugningen) vid en nyinstallation lyckas bra eller inte beror ju mer på temperaturen hos inomhusdel och övervägande del av rörlängden, än av hur kallt det är ute. Utomhusdelen är ju redan förfylld med kylmedium på fabrik. Så om installationen görs så att det mesta av kylmedierören går i uppvärmd lokal (eller går lätt att ordna provisorisk uppvärmning av dem under evakueringen) så behöver man inte vara rädd för kyla utomhus. Vakuumpumpen fungerar som regel bättre ju kallare den är.

Om det däremot gäller att evakuera en anläggning där även utomhusdelen är helt tom på kylmedium (t ex efter reparation, läckage eller montering av begagnad värmepump) så kanske det är bättre att vänta på töväder.

Instämmer helt forsman.

I det sammanhanget blir man inte lite förvånad då man i "kylkrets" forum ser fler och återkommande inlägg där man vill att pumparna skall levereras tomma på gas och gasen skall enbart få köpas av den med Eu godkänd kurs som givit certifiering.

Tala om monopol. Tala om att strunta i kunderna. osv.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2011, 14:46:25 »
varför struntar man i kunderna? 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #19 skrivet: 27 januari 2011, 15:46:29 »
För att kunderna vill installera själva  *vinkar* Plus att det blir större risk att stolpskott i branchen gör fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #20 skrivet: 27 januari 2011, 16:02:18 »
Hej!

När jag skulle montera mina pumpar själv, på den tiden det fortfarande var lagligt, så kände jag till detta problem med vacumsugning vid minusgrader.
Lösningen i mitt fall blev att resa upp plankor mot väggen och hänga en presenning över, som ett provisoriskt tält.
Jag hade detta arrangemang så snävt det gick runt pumpen och rören som gick på utsidan av väggen.
stoppade sen in en eller två kupevärmare och lät dessa gå tills jag hade ca 5 ºC på en termometer vid nedersta änden där rören ansluts.
Lät sedan denna temperatur vara stabil i cirka 2tim innan jag började suga.
Jag sög pumpar ner till ca -15 ºC på detta sätt.
Det tog visserligen tid i form av förberedelser, men jag visste att min enkla vakumpump skulle klara av att pumpa om det var +grader.

Har man inte klimatet med sig så får man skapa det.

/ Lyckan 

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2011, 16:46:09 »
Hej!

När jag skulle montera mina pumpar själv, på den tiden det fortfarande var lagligt, så kände jag till detta problem med vacumsugning vid minusgrader.
Lösningen i mitt fall blev att resa upp plankor mot väggen och hänga en presenning över, som ett provisoriskt tält.
Jag hade detta arrangemang så snävt det gick runt pumpen och rören som gick på utsidan av väggen.
stoppade sen in en eller två kupevärmare och lät dessa gå tills jag hade ca 5 ºC på en termometer vid nedersta änden där rören ansluts.
Lät sedan denna temperatur vara stabil i cirka 2tim innan jag började suga.
Jag sög pumpar ner till ca -15 ºC på detta sätt.
Det tog visserligen tid i form av förberedelser, men jag visste att min enkla vakumpump skulle klara av att pumpa om det var +grader.

Har man inte klimatet med sig så får man skapa det.

/ Lyckan 

Bra Jobbat !!  Thumbsup
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2011, 17:01:11 »
emaxi

Hej,

Ditt första svar har jag svårt att tänka mig kommer ifrån en akrediterad installatör? Han borde inte få jobba inom branschen!

Nr,2 har delvis rätt,

Det är inga problem att vakumsuga vid minusgrader om det görs rätt.
Kan man göra ett arrangemang som Lyckan är det givetvis till fördel, men oftast är det opraktiskt.

Kräv av din installatör att innedel och rör spolas igenom med kvävgas eller ännubättre Nitrogen innan han vakumsuger!
Då försvinner fuktproblemet nästa helt, vakumsugningen skall göras så att när vakumpumpen visar att sugningen är klar, (kan ta 2 - 5 minuter beroende på pump) skall pumpen gå ytterligare minst 15 minuter.

DÃ¥ blir alla glada och nöjda  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2011, 17:18:10 »
emaxi

Hej,

Ditt första svar har jag svårt att tänka mig kommer ifrån en akrediterad installatör? Han borde inte få jobba inom branschen!

Nr,2 har delvis rätt,

Det är inga problem att vakumsuga vid minusgrader om det görs rätt.
Kan man göra ett arrangemang som Lyckan är det givetvis till fördel, men oftast är det opraktiskt.

Kräv av din installatör att innedel och rör spolas igenom med kvävgas eller ännubättre Nitrogen innan han vakumsuger!
Då försvinner fuktproblemet nästa helt, vakumsugningen skall göras så att när vakumpumpen visar att sugningen är klar, (kan ta 2 - 5 minuter beroende på pump) skall pumpen gå ytterligare minst 15 minuter.

DÃ¥ blir alla glada och nöjda  *vinkar*

MVH/Fidusen

På vilket sätt tar du bort frost från insidan på rören med kvävgas eller vakuumsugning om du inte tillför värme?

Är man verkligen nöjd och glad om man nästan fÃ¥tt bort fuktproblemet?  ::)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #24 skrivet: 27 januari 2011, 17:28:30 »
Toprunner,

Har du frost inne i rören sÃ¥ har du nog missat nÃ¥got  ;D
Rören i ett installations kit är skyddsgasfyllda och förseglade, den tid det tar att kapa och kona lär det inte bli nÃ¥gon frost i rören om inte rören är betydligt mycket kallare än den omgivande uteluften  8)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #25 skrivet: 27 januari 2011, 19:44:00 »
Det beror ju lite på hur grejorna har stått nu om de redan har hängt upp delarna och dragit rör, om rörändarna varit pluggade eller inte.

/ Lyckan

Utloggad emaxi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #26 skrivet: 27 januari 2011, 20:15:07 »
Citera
Ditt första svar har jag svårt att tänka mig kommer ifrån en akrediterad installatör? Han borde inte få jobba inom branschen

Båda två påstod sig i vart fall vara godkända montörer. Om hans svar nu var helt galet, då frågar man ju sig hur misstänksam behöver man vara när man anlitar folk i den här branschen ? Är det brukligt att kräva att verkligen få se certifikat eller examensbevis innan man beställer ett arbete ? I de flesta branscher brukar man ju inte behöva gå så långt. Ringer jag efter en taxi så kräver jag ju inte att få se hans/hennes körkort...

Citera
Det beror ju lite på hur grejorna har stått nu om de redan har hängt upp delarna och dragit rör, om rörändarna varit pluggade eller inte.

Enheterna är satta på plats, el draget, innedelens rör utfragna genom väggen, rör mellan skarvpunkt och ytterdel inte ditsatta ännu utan ligger hoprullade inomhus. Alla rör är pluggade med plastpluggar som de var när jag köpte pumpen. Jag har haft den ståendes en tid, den blev lite bortglömd för när jag först försökte få den installerad så hade alla fullt upp att göra och ingen hade tid...sedan blev den ståendes tills jag ryckte igång projektet och själv satte upp den. SÅ dyr som elen blivit så vore det naturligtvis skönt att få igåpng den, men någon risig installation vill man ju inte ha.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #27 skrivet: 27 januari 2011, 20:16:27 »
Lyckan,

Jag förutsätter då att han monterat väggkonsoll skruvat fast utedelen, dragit fram El, borrat hål, monterat innedelen, sen absolut inget mer.
Skulle han även ha dragit rör, kapat och konat, sÃ¥ kan han helt glömma att nÃ¥gon certifierad installatör kommer och driftsätter maskinen  :D
Jag tror han får tillräckligt svårt endå, även om han inte dragit rör, att hitta någon villig firma, det är ju inte så att det är brist på uppdrag inom kylbranschen!
Och skulle han göra, får han nog betala fullt pris för en komplett installation i vilket fall.

Däremot, kan en kylfirma vara tacksam om hålupptagning är gjord, om den är gjord på rätt sätt, lutande snett neråt för kondensvattenavrinning, när dom kommer för att installera.

Spännande att följa fortsättnigen, hoppas att han skriver hur allt löser sig  ^-^

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 20:22:51 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #28 skrivet: 27 januari 2011, 20:22:47 »
Jag drog rören själv, och kapade, men var noga med att dra på skyddshattar, inga problem att få installatör att komma och kona och suga.
Betalade per timme +gas inget mer, ganska mycket lägre i pris mot std installation.

/ Lyckan

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning - väldigt olika besked !
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2011, 20:31:15 »
Lyckan ,

DÃ¥ är du nog en av de fÃ¥ som lyckas med detta, men det framgÃ¥r ju av din signatur  ;D

Det vanskliga med det du gjorde är att du släppt ut skyddsgasen, i och med att du kapat rören har det kommit in luft, omedelbart startar en oxidering av kopparen som är skadlig för maskinen, detta visar sig kanske först om några år, aldrig omedelbart!

Men även där kan man klara sig, om man spolar med Nitrogen löses dessa oxider ut och följer med vakumsugingen ut, precis som de microskåpiska metall spån som blir vid kapningen.

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 20:35:21 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!