Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken pump?  (läst 5483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MarcusL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Vilken pump?
« skrivet: 26 januari 2011, 22:34:33 »
Hej,

Vi är på väg att köpa in en värmepump till huset och jag har noll koll på vad man ska välja...

Placeringen kommer att vara i en källare (ca 40m2). Källaren kommer att användas (och inredas) som allrum men vi måste få upp värmen eftersom det på vintern aldrig blir mer än 14 grader och på sommaren 17 grader. Huset har vattenburen värme och vi har nyligen installerat bergvärme (btw, rätt nöjd med det idag...  :) ). Tanken är också att den ska ge luften lite cirkulation. Den kommer alltså att användas mer eller mindre året om.

Vad ska man då välja ? Vill inte betala en förmögenhet heller, har tittat på "fulpumparna" men vet varken ut eller in.

Nån som har några bra tips? Läste på en annan tråd om Julas Atlas??? Eller Invest MSR3-12 ???

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken pump?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2011, 23:02:08 »
Bergvärme kombinerat med jula llvp låter ju som lite udda syskon. Går det inte att dra ett par vattenradiatorer till källaren? Med en konvektor på vattenslingan så får du väl lite luftcirculation också.  Även om det i min värld låter farligt att förlita sig på självdrag i en inredd källare i ett hus med bergvärme..
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken pump?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2011, 15:26:19 »
Vad har självdrag med uppvärmningen att göra? Bergvärme eller luftpump, annars vore det om det stog en oljepanna eller braskamin i källaren..som förbrukade luft.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken pump?
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2011, 15:33:43 »
det har massor med saken att göra. S ventilation fungerar sällan optimalt i hus med ex bergvärme. men det finns ju så klart exempel där det fungerar utmärkt också.

har man råd att installera bergvärme har man råd att kolla upp ventilationen så man inte sitter där med mögel eller annat tråkigt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken pump?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2011, 17:53:19 »
Förklara!! Vad är skillnaden mellan bergvärme och direkt el eller luftvärmepump?? Varför funkar inte självdraget med bergvärme?? Självdraget säger inte upp sig när bergvärmen flyttar in...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken pump?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2011, 18:53:36 »
Ett hus med bergvärme råkade vara det som trådskaparen har. Därav referensen till bergvärme. Jag skriver ju ingen manual utan svarar på en forumpost. Men det gäller självklart alla lågtemp/icke-eldande värmekällor. Det finns tonvis med exempel på problem med självdrag och speciellt i hus som har konverterats. Läs första bästa energideklaration eller sök lite på nätet.

Givet att krav på minst F funnits ganska länge kan man antaga att huset byggdes för en annan typ av värmekälla än den som trådskaparen nu har. Självklart är det ett antagande som kan vara fel! Och det vore ju bra om så var fallet!

Därtill kommer att ska man som trådskaparen beskriver ha en inredd källare (vilket ju i grunden inte rekommenderas men som mycket väl går att lyckas med om man gör rätt) som enligt trådskaparen har dålig ventilation (annars skriver man inte att man behöver cirkulera luften) så ska man inte förlita sig på att en LLVP löser problemet då det är en värmekälla och inte en ventilationsanläggning :)

Man skall i stället skaffa en ventilation som är kontrollerad - för då får man kontroll :)

Om man nu som trådskaparen ändå vill förlita sig på detta upplägg med att fläktar så att säga, så kan ju en fläktkonvektor vara en idé om man nu har bergvärmepump i stället för att köpa en ny typ av värmekälla som man inte har koll på (även detta enligt trådskaparen). Det var bara en tanke från min sida. Kanske finns det en god anledning till varför man inte vill göra detta.


Här är huvudanledningen till varför det finns skäl att reagera (flera punkter i nedan stycke) och försöka ta reda på om trådskaparen är medveten om de eventuella problem som kan tänkas finnas. Jag gör det gärna ÄVEN om det finns en risk att det inte alls är applicerbart i detta fallet. Jag hade gjort även för dig! Så omtänksam är jag. Förhoppningsvis är inte mina farhågor applicerbara på trådskaparens hus och då slipper vi oroa oss för detta något mer.

"Källaren kommer att användas (och inredas) som allrum men vi måste få upp värmen eftersom det på vintern aldrig blir mer än 14 grader och på sommaren 17 grader. Huset har vattenburen värme och vi har nyligen installerat bergvärme (btw, rätt nöjd med det idag...   ). Tanken är också att den ska ge luften lite cirkulation."

*hus byggt innan krav på forcerad ventilation
*hus konverterat från en gammal värmekälla till en ny (dock inte omnämnt vilken typ)
*källaren har tänkt inredas även om den uppenbarligen inte är byggt för att inredas, i vilken fall den hade varit inred och uppvärmd och ventilerad
*Behov finns uppenbarligen att ventliera då man söker en värmekälla som man hoppas skall lösa detta problem. Med inredning blir troligen ventilationsproblemen ännu värre. 

mvh
david
« Senast ändrad: 28 januari 2011, 18:57:04 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken pump?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2011, 20:39:14 »
Självdrag funkar mycket bra på vintern, oavsett uppvärmningssystem, som ej har med ventilationen att göra hur jag värmer upp huset..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken pump?
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2011, 21:39:01 »
ignorance is bliss :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad larsostman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vilken pump?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2011, 21:43:38 »
Nja, är förra uppvärmningen "skorstens baserad" så kommer den ju naturligtvis bli kallare utan eldning & därmed få sämre självdragsegenskaper.
Märktes MYCKET tydligt i min källare då jag slutade elda en vinter.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken pump?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2011, 21:47:10 »
Jo precis det jag sa, eftersom vedpanna/oljepanna kräver mycket luft, som suger mycket luft.

Men skillnad på bergvärme eller elpanna eller direkt el eller luftvärmepump, gör ingen skillnad på självdraget..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken pump?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2011, 21:48:21 »
du har helt rätt larsostman

många har fått långtgående och dyra konsekvenser av detta :/

ett mycket bra exempel på hur uppvärminingform och ventilation IBLAND hänger ihop mer än man kanske tror
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken pump?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2011, 21:52:41 »
helt korrekt apan!

det är när man går från "eldning" som problemen kommer.

och precis som du säger, vilket redan är sagt så kommer inte llvp lösa trådskaparen vent problem.

och inte heller kan man generellt sett påstå att självdrag är en bra ventilation. när den fungerar vill man inte ha den :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad MarcusL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Vilken pump?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2011, 20:51:04 »
Bergvärme kombinerat med jula llvp låter ju som lite udda syskon. Går det inte att dra ett par vattenradiatorer till källaren? Med en konvektor på vattenslingan så får du väl lite luftcirculation också.  Även om det i min värld låter farligt att förlita sig på självdrag i en inredd källare i ett hus med bergvärme..

Vi har en vattenradiator i källaren  men den räcker inte riktigt till MEN den stora saken är att vi även vill ha värme dit ner på sommaren eftersom det då aldrig blir över 17-18 grader. 

Utloggad MarcusL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Vilken pump?
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2011, 20:56:44 »
Huset har tidigare haft oljepanna(togs bort flera år innan bergvärmen). Är som sak riktigt dålig på detta men kan ni förklara vad problemet är om man har luft pump och bergvärme. Hur blir ventilationen dålig? Hur får man bättre ventiliation? Ventilationen är sådär idag, källaren har en sån där typisk källarlukt. Vill som sagt få upp värmen på sommaren då bergvärmen är avstängd.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken pump?
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2011, 23:43:37 »
det behöver absolut inte vara ett problem med bergvärme och källare.

MEN  :,v(

Det finns många rapporter och varningar om hus som ventileras genom självdrag och exempelvis eldas med olja som sedan konverteras till ett värmesystem som inte brinner och håller skorstensstocken uppvärmd. Man kan råka ut för diverse fukt/mögel problem bland annat på vinden som ju blir en kallare vind då inte skorstenen värmer. Detta bör man ha lite koll på så man kan agera i god tid. Min svärfar har ett gammalt hus som en gång eldats med olja och dom har bytt värmekälla och har fortfarande självdrag + några forcerade ventiler i badrum etc, och har inga som helst problem med fukt på vinden. Så det är inte en 100% regel utan helt enkelt bara en riskfaktor bland många andra.

Källare av äldre snitt är ju också en riskkonstruktion och speciellt om den inte från början är byggd för att vara en inredd källare. Ibland skapas väggar och golv på ett sätt som gör att balkar i trä suger åt sig fukt med mögel som resultat. Detta bör man ha lite koll på. Det finns många som bor bland mögel utan att veta om det. Säkert kan man ha lite fukt och mögel utan några problem men då vill man ju ha det under uppsikt så man vet om problemet förvärras.

Värmesystem och ventilation är ju två olika saker även om dom självklart påverkar och påverkas av varandra. Att sätta en in luft/luft-värmepump är inte lösningen på ett ventilationsproblem även om luften säkerligen cirkulerar lite bättre i huset. Personligen skulle jag dock inte vilja ha källar lukt upp i bostaden.

Att förbättra ventilationen är nog en bra idé. Speciellt givet förutsättningarna du beskriver. Därtill behövs ju lite mer värme som du säger. Har du ett vattenburet system och bergvärme så tycker jag, rent generellt, att en extra luft/luft i källaren inte låter som ett 1:a alternativ, även om det inte på något sätt är dåligt. Personligen hade jag i så fall valt en fläktkonvektor som kopplas på ditt vattenburna system. Den gör ju då typ samma sak som en luft/luft fast den matas av din befintliga värmepanna. Alternativt ett till element.

Båda dessa alternativ bygger vidare på ditt befintliga system och är billigare än en luft/luft (om man inte köper sämsta möjliga...) och innebär än enklare installation som inte kräver håltagning i husgrunden och en utedel.

Det som talar till luft/luftpumpens fördel är att den har bra COP på sommaren samt att du ju då inte behöver köra bergvärmepannan. Däremot har den ju sämre cop på vintern.


Min högst personliga och icke-profesionella rekommendation är att börja med att ta reda på om du har ett ventilationsproblem och titta på att lösa detta på bästa sätt och därefter se över uppvärmningsproblemet i källaren. Jag menar... det kan ju vara så att det visar sig att forcerad frånluft är billigaste lösningen för dig. Om denna då drivs av en frånluftsvärmepump så har du ju något som genererar varmvatten till ditt system även under sommaren, som en bieffekt av ventilationen (och jag som sa att man inte ska blanda ihop värmesystem och ventilationssystem :P)


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!