0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo men det jag menar är att hur länge till är bolagen Svenska, räcker med att det dundrar in en stor fet Kines, och vips så betalar vi för utvecklingen av nät i tex Kina. Det är ju så det fungerar, se till exempal på eon. Det kommer aldrig bli billigare med Energi bara dyrare, de är så det är. Allt annat är bara naivt. Det är en världsmarknad där ute. Men Sverige är ju inte så stort, så vi kanske får vara i fred. Troligvis inte.. de vet ju att vi kan betala, än så länge http://40procent20ar.blogspot.com/2009/11/eon-varldens-storsta-inom-energi.html
Och det är därför jag tror på Smartgrids och egen ......................
Du menar att energibolag är en global handelsvara... I slutändan är det alltid konsumenten som får dra lasset.....
Bilens batterier laddas på fyra timmar i ett vanligt eluttag och ger energi till elmotorn. När dessa är tömda startar bensinmotorn som i sin tur laddar elmotorn med ström. Men när Håkan Matson provkör bilen kommer han bara 900 meter - sedan startar bensinmotorn och stängs därefter aldrig av igen.Bensinförbrukningen låg under den drygt 73 km långa testfärden på 1,09 liter/mil."Det är dubbelt så mycket som de effektivaste bilarna med konventionella motorer", skriver Matson i artikeln.
"Enligt Chevrolet ska räckvidden på el vara 60 kilometer. När jag satte mig bakom ratten visade laddningsindikatorn att jag kunde köra 22 kilometer. Men med fem minusgrader ute klarade jag bara lite mer än hälften", skriver han på webben.
Svenska elpriser har ökat med över 80 procent sedan 1999. Av EU-länderna är det bara Irlands elpriser som ökat lika mycket, visar en rapport från EU-kommissionen.Några förklaringar är att utgångsåret 1999 var svenska elpriser relativt låga på grund av välfyllda vattenkraftsmagasin, och slutåret 2009 var flera kärnreaktorer avställda, skriver Dagens Nyheter.Enligt rapporten låg det svenska elpriset på snittnivån i EU 2009. Högst pris hade Danmark.
Instängd elproduktion, ingen flexibilitet i efterfrågan och hemlighetsmakeri i budgivningen.Det är en svidande kritik av de saker som idag utmärker elbörsen Nordpool och som ledde fram till tre pristoppar förra vintern och en nu i vintras som kostade elkunderna miljarder.Kritiken finns att läsa i ”NordREG report on the price peaks in the Nordic wholesale market during winter 2009-2010”, utgiven av Nordreg, ett samarbetsorgan mellan Nordens tillsynsmyndigheter....Så hur reagerar då vår myndighet Energimarknads inspektionen på denna rapport?Jo, man tar endast fasta på den del som handlar om elkundernas flexibilitet.Inget om att göra data om produktion och budkurvor offentliga. Ett insynsråd är det enda man har att komma med. Då är hemlighetsmakeriet säkrat, samtidigt som man kan låtsas öppenhet.Det vore bra om Energimarknadsinspektionen någon gång kunde ställa sig på elkundernas sida. För omväxlings skull.
Byrån har jämfört historiska priser på rörliga och bundna elavtal under åren 2004-2010.I jämförelsen mellan avtal med rörligt pris och avtal med ett bundet pris i tre år har det i hela 84 procent av fallen statistiskt varit mer lönsamt att ha treårsavtal.De som tecknat ett ettårsavtal har däremot förlorat pengar jämfört med om man istället skulle ha tecknat ett rörligt avtal.Konsumenternas elrådgivningsbyrå konstaterar att risken för att binda elpriset vid ”fel” tillfälle är betydligt större vid ettårsavtal jämfört med treårsavtal.
Svensk Energi, som representerar 164 av landets elnätsföretag, oroas över att EI i slutänden kommer att ange alltför snäva intäktsramar för de kommande åren.
Det finns få verksamheter som är så lönsamma och så fria från ekonomisk risk som att bedriva elnät i Sverige.
Citat från: leifa.k skrivet 27 januari 2011, 23:05:45Citat från: drjukebox skrivet 26 januari 2011, 21:09:20http://www.facebook.com/pages/Elupproret/135434586499631 Vad tjänar det till att skriva på ett fora om detta... Gå ut på gatorna och konfrontera de ansvariga istället, då är jag med, biter nog bättre!Jovisst det gick ju vägen i Tunisien, men först måste man sammankalla de goda krafterna, och då är facebook ett bra sätt det är dock kanske på nätet kampen kommer att föras de stora spelarna är redan därhttp://twitter.com/#!/search/elpris
Citat från: drjukebox skrivet 26 januari 2011, 21:09:20http://www.facebook.com/pages/Elupproret/135434586499631 Vad tjänar det till att skriva på ett fora om detta... Gå ut på gatorna och konfrontera de ansvariga istället, då är jag med, biter nog bättre!
http://www.facebook.com/pages/Elupproret/135434586499631
Edfs bokslut är därmed ännu ett bevis på den sanslösa överlönsamhet som elbolagen kramar ut på den svenska marknaden.I Frankrike pågår dessutom en infekterad diskussion om elpriserna. Den franska regeringen drev i fjol igenom en lag som ska tvinga Edf, som driver landets 58 kärnkraftsreaktorer, att sälja motsvarande 100 terawattimmar till konkurrenter som Gdf Suez. Regeringen ska sätta priset för att förbättra konkurrensen på den reglerade franska marknaden.Medan Edf vill sätta priset till 42 euro per megawattimme, vill Gdf betala 35 euro.Som en jämförelse drevs de svenska elpriserna under det kylslagna fjärde kvartalet i fjol upp till i snitt 66,6 euro på Nordpool, med toppar på upp till 100 euro.De svenska elpriser som tidigare var synnerligen konkurrenskraftiga i ett europeiskt perspektiv ter sig allt mer groteska.