0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken rolig tråd :-) hmm ja tänker så här, energin kommer ALDRIG bli billigare, varför slåss alla börshandlare om just energiaktier. Fråga är istället att vi får nog jobba på lite om vi skall komma ikapp övriga världen ... Istället för gnälla som småbarn. Mycket tänkvärt är att en amerikan gör av med lika mycket energi som 400 Bengaler, och en Svensk som 250 och det bör vi nog ta i beaktande. Vi måste göra allt i vår makt för att bli konkurenskraftiga på en 5-10 års period. Snart brakar det bara till .... dvs vi måste bli energismarta .........
Kan vi börja ha var sin liten kärnreaktor, då blir det en annan sak.
Om du tycker det är tänkvärt kan du ju göra tankeexperimentet att försöka bedöma hur mycker råvaror samt .....
Ja det kommer ju alldrig att ske men intressant är ju att man får 50 anställda på samma lön som du betalar en undersköterska i sverige. Så produktionen är det någ inget fel på. Men utveckligen går nog fortare än många tror i asien. Du nämde ju sjäv Kina etc... Och Energi säljs ju på världsbösen :-) Till marknadspriser och eftersom markanden i Sverige tål dessa priser, varför ta ut lägre. Man bygger ju inte kraftverk för nöjes skull....den som betalar får, så har det ju alltid varit. Handlar ju inte om vilken energi utan att det finns där man vill ha den. Energi kommer alltid kosta och den som betalar får :-)
Maud Olofsson (C) riktar hård kritik mot elbolagen i sin debattartikel inför en presskonferens i dag:"Därför vill jag och Centerpartiet reglera elhandelsbolagens prissättning. Syftet är att garantera ett skäligt elpris också för kunder som inte gjort ett aktivt val", skriver hon.Det handlar enligt Olofsson om uppemot en fjärdedel av alla elkunder i Sverige."Tillsvidareavtal är många gånger väsentligt dyrare än andra typer av avtal, det kan handla om tusentals kronor i högre kostnader för en vanlig villaägare", skriver hon i DN.Debattartikeln är något av en uppgörelse med Alliansen. Maud Olofssons lojalitet har haft ett pris, menar hon. C:s tillbakagång i valet 2010 kan enligt partiledaren delvis förklaras med "regeringsmaktens påfrestningar och att vi tappat samhällskritiken".Centerpartiet har inte orkat fullfölja sitt eget förnyelsearbete."Vi blev för mycket försvarare av system i stället för försvarare av enskilda människor. Det gällde sjukförsäkringen där vi drog oss undan debatten av omsorg om regeringen. Ett annat exempel är elpriserna", skriver Maud Olofsson i tidningen.
Nu ska vi se här... energi på världsbörsen??? Menar du att du skulle kunna köpa el från Kina och USA?. Var vänlig visa hur det upplägget ser ut.Att vissa tror Sverige är centrum på jorden och att vi kan handla med Norden plus några Europeiska länder såsom Tyskland visste jag men hur ser det globala elnätet ut?
Till slut trillade pålletten ner för Maud Olofsson
Citat från: drjukebox skrivet 03 februari 2011, 09:56:54Till slut trillade pålletten ner för Maud OlofssonMaud Olofsson har fortfarande inte förstått!
Citat från: Toprunner skrivet 03 februari 2011, 09:50:17Nu ska vi se här... energi på världsbörsen??? Menar du att du skulle kunna köpa el från Kina och USA?. Var vänlig visa hur det upplägget ser ut.Att vissa tror Sverige är centrum på jorden och att vi kan handla med Norden plus några Europeiska länder såsom Tyskland visste jag men hur ser det globala elnätet ut?Nä Norden vad är det???Upplägget är väl att energibolagen är stora och bygger sina anläggningar där de ser störst potential, om det då inte är statliga förstås. Näten är mer som små subar och naturligtvis vill du käna mest i det området. E du med då?
Vilka svenska energibolag finns utanför Europa? Vilka utomeuropeiska energibolag finns i Sverige ? Mig veterligen finns bara Fortum (finskt) och EON (tyskt) i Sverige.Utanför sverige kan vi möjligen sälja el i andras elnät. Vad jag vet äger inte Vattenfall t.ex. några nät i Tyskland.Jag förstår inte alls hur du menar, enklare om du pekar direkt på det nät du ser via nån länk t.ex..